Upotreba elektroničkog dijagnostičkog testa kod ispitanika treće životne dobi (CROSBI ID 630286)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Kuvač Kraljević, Jelena ; Olujić, Marina ; Kologranić Belić, Lana ; Knežević, Dora
hrvatski
Upotreba elektroničkog dijagnostičkog testa kod ispitanika treće životne dobi
Trend digitalizacije sve je prisutniji u različitim bihevioralnim kliničkim testiranjima karakterističnima za dijagnostiku u polju psihologije ili logopedije. Brojne su prednosti koje pruža ovakvo elektronsko testiranje u odnosu na klasičnu manualnu metodu, tzv. metodu papir-olovka. Primjerice, elektronski test zahtijeva potpuno definiran skup pravila što za posljedicu ima bolje definiran test i manje razlike u interpretaciji pravila od strane ispitivača i ispitanika. Osim toga provedba testa je vremenski ekonomična, pogreška računanja konačnog rezultata je minimalna, podatci se jednostavnije pohranjuju, a omogućena su jednostavnija mjerenja i dodatnih varijabli od interesa (npr. vrijeme reakcije, broja pokušaja i sl.). Jedan takav elektronski test je i Test oblika, poznatiji kao Token Test, koji je namijenjen ispitivanju sposobnosti praćenja naloga u svrhu dijagnostike jezičnih poremećaja. Ispitivanjem receptivnog jezika kroz test kao što je Test oblika, koji visoko korelira s auditivnim razumijevanjem, mogu se zamijetiti narušenosti u jezičnoj obradi na planu razumijevanja, a zanimljivo je promotriti opada li ova sposobnost s dobi. Test oblika na hrvatskom jeziku trenutno je u postupku predstandardizacije, a razvijen je u vidu mobilne aplikacije te je namijenjen za izvođenje na uređajima koji sadrže ekrane osjetljive na dodir (nastao u sklopu projekta Jezična obrada u odraslih govornika - HRZZ- 2421). Djeca su od najranije dobi izložena učenju upotrebe različitih tehnologija, i mnogo prije nego li krenu u školu, pa ne brine mogućnost primjene suvremenih digitalnih dijagnostičkih instrumenata na ovoj dobnoj skupini, no pitanje je koliko se brzo današnji pripadnici treće dobi mogu prilagodititi ovom galopirajućem trendu digitalizacije. Cilj ovoga rada bio je testirati aplikaciju Testa oblika i analizirati probleme interakcije starijih ispitanika (65+) s računalom i ekranom osjetljivim na dodir te probleme uzrokovane redefiniranjem fizičkih zadataka u virtualni oblik. Također ispitana i povezanost dobi i obrazovanja s uspješnosti praćenja naloga te povezanost vremena reakcije i uspješnosti praćenja naloga. U istraživanju su sudjelovali ispitanici u rasponu od 18 do 90 godine, različitog stupnja obrazovanja. Svi ispitanici ispitani su Testom oblika u elektronskom obliku izrađenom za Android uređaje prema skraćenoj verziji Token Testa (De Renzi i Faglioni, 1978). Rezultati pokazuju da su mlađi ispitanici u praćenju naloga u odnosu na starije ispitanika. Pronađena je i značajna povezanost između vremena reakcije i uspješnosti praćenja naloga.
digitalizacija ; Test oblika ; elektronički jezični test ; praćenje naloga ; odrasli
nije evidentirano
engleski
Usage of electronic diagnostic tests for elder
nije evidentirano
digitalization ; Token Test ; electronic language test
nije evidentirano
Podaci o prilogu
x
2015.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
23. konferencija psihologa: Psihologija starenja – pogled u budućnost
predavanje
04.11.2015-07.11.2015
Šibenik, Hrvatska