Utjecaj različitog stupnja informiranosti na induciranje lažnih sjećanja (CROSBI ID 630289)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Milić, Marija ; Šincek, Daniela ; Delić, Andrea
hrvatski
Utjecaj različitog stupnja informiranosti na induciranje lažnih sjećanja
Pri reprodukciji nekih zapamćenih sadržaja dolazi do ispuštanja informacija, ali i grešaka zbog rekonstruktivne prirode pamćenja. Iz različitih perspektiva (kako edukacijske, tako i forenzične) značajan je fenomen lažnih sjećanja. Iz edukacijske perspektive, ovaj fenomen će dovoditi do iskrivljavanja zapamćenih informacija. Ovim se istraživanjem željelo provjeriti može li se upozoravanjem na postojanje ove pojave utjecati na izraženost lažnih sjećanja kod učenika završnih razreda srednjih škola. U predistraživanju su konstruirane liste riječi na hrvatskom jeziku i test prepoznavanja, odnosno hrvatska inačica Desee-Roediger- McDermottove paradigme, kojima su se inducirala i provjeravala izraženost lažnih sjećanja. U provedbi predistraživanja sudjelovalo je 105 studenata. U samom istraživanju je sudjelovalo 201 učenik srednjih škola. Sudionici su, u kvazieksperimentalnom nacrtu, bili podijeljeni u 3 skupine s obzirom na upoznatost sa svrhom istraživanja - neinformirana, djelomično informirana i potpuno informirana skupina. Korišteno je 9 lista riječi, svaka lista sadržavala je 15 riječi te test prepoznavanja koji se sastojao od ukupno 56 riječi. Istraživanjem je utvrđeno postojanje razlike u izraženosti lažnih sjećanja s obzirom na informiranost sudionika. Potpuno informirana skupina imala je najmanje izražena lažna sjećanja. Nisu utvrđene spolne razlike u pojavi lažnih sjećanja pomoću korištene paradigme te nije utvrđeno postojanje razlika u točnom prepoznavanju riječi s liste s obzirom na stupanj informiranosti sudionika o načinu induciranja lažnih sjećanja. Dobiveni rezultati idu u smjeru da upoznavanje učenika s pojavom lažnih sjećanja pri usvajanju nizova pojmova smanjuje vjerojatnost lažnog prepoznavanja povezanih pojmova koji nisu bili na listi koja se učila. Osim teorijske vrijednosti, istaknuta je mogućnost primjene ovih podataka u obrazovanju srednjoškolaca.
lažna sjećanja; liste riječi; spolne razlike; informiranje; učenici
nije evidentirano
engleski
The influence of the level of awareness on the inducement of false memories
nije evidentirano
false memory; word lists; gender differences; forewarning; pupils
nije evidentirano
Podaci o prilogu
31-41.
2015.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
EDUvision 2015 »Modern Approaches to Teaching Coming Generation«, Ljubljana, 3rd & 4th December 2015 – book of proceedings
Orel, Mojca
Ljubljana: EDUvision
978-961-93662-4-0
Podaci o skupu
EDUvision 2015 »Modern Approaches to Teaching Coming Generation«, Ljubljana, 3rd & 4th December 2015
ostalo
03.12.2015-04.12.2015
Ljubljana, Slovenija