Teorijsko-empirijski pregled objašnjenja rodnih razlika u obrazovnim odabirima i uspjehu (CROSBI ID 55075)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Jugović, Ivana
hrvatski
Teorijsko-empirijski pregled objašnjenja rodnih razlika u obrazovnim odabirima i uspjehu
Cilj ovog poglavlja je dati pregled ključnih teorijskih i empirijskih objašnjenja koja odgovaraju na pitanje zašto se djevojke i mladići razlikuju u obrazovnim odabirima i postignućima. Obrazovno područje u kojem su djevojke podzastupljene, imaju lošije postignuće ili slabiju motivaciju, jest područje koje obuhvaća prirodne znanosti, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku. Kada se istražuje lošiji školski uspjeh mladića i podzastupljenost muškaraca na studijima, najčešće je riječ o školskim predmetima poput materinskog i stranih jezika te o studijima poput učiteljskog studija ili drugih pomažućih struka. Čimbenici kojima se objašnjavaju razlike između djevojaka i mladića, odnosno žena i muškaraca u obrazovnim odabirima i uspjehu su: (1) biološke razlike između muškaraca i žena, (2) razlike u motivaciji, odnosno stavu prema obrazovnom području, (3) podrška socijalne okoline za bavljenje tim područjem, (4) nedostatak rodno nestereotipnih uzora, (5) rodni stereotipi o obrazovnom području i zanimanjima i (6) nesklad između rodnih uloga i predodžbi o obrazovnom području ili zanimanju. U poglavlju su opisani navedeni pristupi rodnim razlikama u obrazovnom uspjehu i odabirima, kao i istraživanja kojima se provjeravala njihova utemeljenost. Također je opisana teorija očekivanja i vrijednosti Eccles i suradnika (1983) koja u objašnjenju obrazovnih ishoda uzima u obzir ulogu motivacije, ali i važnost rodnih uloga i stereotipa o školskim predmetima i zanimanjima. Na temelju pregleda literature može se zaključiti da su neke pretpostavke ove teorije slabo istražene, poput onih o utjecaju šireg društvenog okruženja, obiteljske situacije, te rodnih uloga učenika na njihov obrazovni uspjeh i odabire, te da stoga postoji potreba za njihovom empirijskom provjerom.
odabir studija, rodni stereotipi, rodne uloge, teorija očekivanja i vrijednosti
nije evidentirano
engleski
The theoretical and empirical review of explanations of gender differences in educational choices and achievement
nije evidentirano
field of study choice, gender stereotypes, gender roles, expectancy-value theory
nije evidentirano
Podaci o prilogu
71-103.
objavljeno
Podaci o knjizi
Koji srednjoškolci namjeravaju studirati? Pristup visokom obrazovanju i odabir studija
Baranović, Branislava
Zagreb: Institut za društvena istraživanja
2015.
978-953-6218-68-4