Etno-filološka baština u Poljicima (CROSBI ID 400079)

Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Radovčić, Marijana Etno-filološka baština u Poljicima / prof. dr. sc. Marko Dragić (mentor); Split, Filozofski fakultet u Splitu, . 2009

Radovčić, Marijana

prof. dr. sc. Marko Dragić

Etno-filološka baština u Poljicima

Cilj rada je kroz terenske zapise prikazati dio tradicijske kulture u srednjim Poljicima. Rad počinje analizom božićnih običaja, jer ih i kazivači na terenu stavljaju na prvo mjesto, jer je Božić često obilježavao početak nove godine ili tzv. Mladog ljeta. Potom slijede običaji kroz godinu, od adventskih i božićnih običaja, pokladnih, korizmenih i uskrsnih. Od tradicije koja je usko vezana za crkvene blagdane blagdan je sv. Marka koji se slavi 25. travanja i tada je tradicionalni blagoslov polja, blagdan sv. Ante koji se slavi 13. lipnja i blagdan sv. Ivana Krstitelja koji se slavi 24. lipnja. Tradicionalni blagdan je i blagdan Gospina prinosa, koji u selu Kostanju ima stoljetnu tradiciju i slavi se u prvu nedjelju nakon 16. svibnja. U radu se interpretiraju svadbeni običaji i pjesme koje su pratile te običaje. Nekoliko je usmenih lirskih pjesama: Soko sidi na studenoj stini i To je tamo kod Makarske bilo, dva ojkanja Poletila vila prema moru i Slavuj piva te pjesmu u poljičkoj junakinji Mili Gojsalić. Neizostavni dio lirske tradicije su natpjevavanja i dvostihovi. Autorica analizira i nekoliko mitskih priča o vilama i jednu demonološku priču o vješticama, dvije demonološke priče o vukodlacima sam spomenula u kontekstu običaja vezanih uz sprovode.

usmene lirske pjesme ; narodni običaji ; demonološke predaje

Ethno-philological heritage in Poljica

oral lyric poems ; folk customs ; demonological tradition