Etno-filološka baština u duvanjskom kraju (CROSBI ID 400087)

Stanić, Ivana Etno-filološka baština u duvanjskom kraju / prof. dr. sc. Marko Dragić (mentor); Mostar, Filozofski fakultet, Mostar, . 2009

Stanić, Ivana

prof. dr. sc. Marko Dragić

Etno-filološka baština u duvanjskom kraju

Narodne priče, pjesme i običaji duvanjskog naroda ponajbolje pokazuju kako je bogata povijest tog kraja. Ovaj diplomski rad donosi samo jedan djelić te bogate duvanjske usmene književnosti. Nakon uvodnog dijela vjerske su usmene lirske pjesme koje su izvrstan pokazatelj velike pobožnosti naroda ovog kraja. Život naših predaka bio je težak, međutim vjera u Boga pružala im je ogromnu snagu, da idu dalje. Pa i danas možemo vidjeti bake kako s krunicom u ruci rado „pivaju“, odnosno mole ove pjesme. Zatim slijedi jedna prekrasna balada koja govori o tragičnoj ljubavi i smrti dvoje mladih. U radu svoje mjesto pronašle su i brojalice. Slijedeći dio čine ljubavne pjesme i uspavanke. U prošlo vrijeme djevojke i mladići voljeli su pjesmom izražavati svoje misli i osjećaje, pa otuda mnoštvo ljubavnih pjesama. Nakon mukotrpnog rada majke bi se uvečer mogle malo posvetiti svojoj djeci, pa su im pjevale uspavanke, dok su ih lijegale u kolijevke. Tu su izraženi snažni osjećaji majke prema djetetu, a motivi tih uspavanki većinom su vjerski. Zatim slijede povijesne predaje koje najčešće govore o turskoj vladavini i njihovoj okrutnosti. Među tim predajama neizostavne su predaje o Mijatu Tomiću, najvećem duvanjskom junaku i glavnom borcu protiv turskog ugnjetavanja, te o nesretnim sudbinama djevojaka koje nisu htjele popustiti Turcima i tako iznevjeriti svoju vjeru. Nakon povijesnih predaja slijede demonološke predaje koje su se nekada puno pričale. Većina tih predaja pokazuje koliko je jaka bila vjera u Boga kod starih Duvnjaka. Potom slijedi i jedna etiološka predaja, koja govori o babi i njenom blagu koje je zima pretvorila u stijene. Slijedeći dio čine tri mitske predaje koje govore o vilama. Te predaje otkrivaju kako su izgledale vile, da li su bile dobre i zašto su nestale. Naposljetku su duvanjski narodni običaje. U radu autorica obrađuje nekoliko tih običaja: ženidbene, pokladne, božićne, zatim običaje na Svetu Luciju, Ivandan i Matrice i Očiće. Neki od ovih običaja i danas se čuvaju u pojedinim duvanjskim obiteljima. Međutim, dosta tih običaja polako pada u zaborav i samo je pitanje vremena kad će u potpunosti iščeznuti.

usmene lirske pjesme ; usmene priče ; narodni običaji

Ethno-philological heritage from Duvno region

oral lyric poems ; oral stories ; folk customs