Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Panonizam u slavonskih dramatičara u prvoj polovici 20. stoljeća (CROSBI ID 223837)

Prilog u časopisu | stručni rad

Rebrina, Nikolina ; Trojan, Ivan Panonizam u slavonskih dramatičara u prvoj polovici 20. stoljeća // Književna revija (Osijek), 55 (2015), 1-2; 177-229

Podaci o odgovornosti

Rebrina, Nikolina ; Trojan, Ivan

hrvatski

Panonizam u slavonskih dramatičara u prvoj polovici 20. stoljeća

Panonizam se, kao književnoteorijski pojam, shvaća dijelom stilskog identiteta teksta te su se ovim radom željeli ispitati njegovi ostvaraji u dramskome stvaralaštvu slavonskih autora iz prve polovice 20. stoljeća. Analiza Povratka Srđana Tucića i Požara strasti Josipa Kosora potvrdila je panonizam kao nadgradnju nad osnovnu dramsku priču, što upućuje na njegovu podređenost ostalim strukturnim razinama dramskoga teksta. Takva pozicija panonizma u dramskim tekstovima dovodi do međusobnog ispreplitanja panonističke stilistike i poetika razdoblja te omogućuje reinterpretaciju određenih motiva i postupaka u dramama. Tematsko-motivskim okosnicama panonizma i najistaknutijim točkama pokazali su se zemlja i voda, zasebno i u interakciji. U tom je kontekstu izrazito naglašeno osjećanje zemlje kao vlastitog tijela i egzistencijalnog iskona, što upućuje na identitetnu povezanost humanitetnog tijela sa zemljom i njezinim plodovima. Panonistička se stilistika u proučavanim dramama ostvaruje oblikovanjem autentične slike panonskoga prostora s osobitim naglaskom na dokumentarističnost slavonskoga sela i njegovu arhitekturnu sliku. Tome ujedno pridonose toposni i običajni panonizam te, kao novi uočeni tip, govorni panonizam koji je s obzirom na narav dramskih tekstova postao dominantan. Svojom su se učestalošću i funkcionalnošću pokazali i sinegdohalni označitelji koji potvrđuju topos sela i ruralnoga prostora kao nadtopos panonizma. Karakteristične sastavnice dramskoga teksta (didaskalije, popis osoba i njihov opis) u radu su se potvrdile pogodnim sredstvom za unošenje panonističkih obilježja, što upućuje na posebnosti panonističke stilistike u dramskome pismu te na novi put u proučavanju i panonizma i tekstova slavonskih dramatičara.

panonizam; Srđan Tucić; Povratak; Josip Kosor; Požar strasti; zemlja; selo; identitet

nije evidentirano

engleski

Panonism in Slavonian playwrights in the first half of the 20th century

nije evidentirano

panonism; Srđan Tucić; "Povratak"; Josip Kosor "Požar strasti"; dirt; village; identity

nije evidentirano

Podaci o izdanju

55 (1-2)

2015.

177-229

objavljeno

1330-1659

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti