Nikola Filipović. Majstor arhitekture (CROSBI ID 13437)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Paladino, Zrinka Nikola Filipović. Majstor arhitekture. Zagreb: Naklada Ljevak ; Akademija arhitektonske umjetnosti i znanosti Hrvatske, 2015

Paladino, Zrinka

Tomašević, Nives

Nikola Filipović. Majstor arhitekture

Arhitekt Nikola Filipović predstavlja nezaobilaznu kariku u lancu vrhunskih hrvatskih arhitekata 20. i 21. stoljeća, čijim je djelovanjem hrvatska arhitektura osigurala svoje mjesto i u razvoju europske i svjetske arhitekture. Umjetnički talent velikog projektanta i vrhunskog crtača svrstava ga u niz korifeja hrvatske arhitekture kojima s pravom pripada naziv „Majstora arhitekture“, dok je njegovo pedagoško djelovanje utjecalo na stručno i umjetničko profiliranje generacija današnjih arhitekata, ali i na razvijanje hrvatske arhitektonske scene uopće. Kroz 505 stranica i obilje grafičkih priloga ova knjiga predstavlja pokušaj približavanja arhitektonskog zvanja široj javnosti kroz topao i ljudski pristup, koji obilježava i njezinu temu, arhitekta Nikolu Filipovića. Knjiga je podijeljena u pet cjelina, s početkom na detaljnom životopisu teme monografije te potom i životopisima njegovih životnih suputnica, dviju supruga, Ines Filipović i Davorke Križ-Filipović, suradnika poput kolege Branka Kincla i akademskog slikara Zdravka Tišljara te Filipovićevih asistenata na Arhitektonskom fakultetu, profesora Dragomira Vlahovića i dr. sc. Nikole Polaka. Monografija je nastajala kroz dvije godine intenzivnog druženja kroz razgovore koji su naposljetku pretočeni u drugo, glavno poglavlje, pod nazivom "Filip priča", u kojem je prikazan raskošan arhitektonski opus, ali i nevjerojatan životni put ispunjen ljubavlju za lijepo i dobro, strašću za sportom, jazzom ili cigarama. Treće poglavlje obuhvaća kronološki integralni popis Filipovićevih radova, koje se potom u četvrtom poglavlju detaljno analizira i upotpunjuje podacima iz znanstvenog istraživanja arhiva i znanstvenih ustanova diljem zemlje. Peto poglavlje obuhvaća osam odabranih djela koja su detaljno analizirana i pomoću literature se, kroz koju su za većinu njih s vremenom objavljivani i sjajni kritički osvrti, pokušalo odrediti njihovo mjesto na ljestvici vrijednosti najuspjelije hrvatske arhitekture naše nedavne prošlosti. Knjiga je u slikovnom dijelu obogaćena brojnim prilozima iz osobnih arhiva obitelji Filipović, suradnika ili prijatelja, a njezinu posebnu kvalitetu grade i arhivske fotografije arhitekta Miljenka Bernfesta i fotografa Vjekoslava Skledara, zahvaljujući kojemu su uobličene i sve prijelomne stranice poglavlja. U opusu arhitekta Nikole Filipovića nalazimo sve žanrove arhitekture, primjenu novih tehnika i materijala, ali i pažljivog promatrača novih čovjekovih potreba, njegovih kulturnih i društvenih nazora. Među bliskim suradnicima Nikole Filipovića treba svakako istaknuti ulogu njegove prve supruge, arhitektice Ines (Medanić) Filipović, s kojom je projektirao mnoga antologijska djela šezdesetih i sedamdesetih godina. To je vrijeme u kojemu još uvijek traju norme visokog modernizma, ali se postupno naziru i elementi postmoderne. Filipović je nedvojbeno ključni protagonist toga vremena, što znači da se u njegovu djelu prepoznaju možda posljednji eksplicitni izdanci hrvatske arhitekture međuratnoga razdoblja i artikuliraju oni znakovi koji će tijekom osamdesetih i kasnije tvoriti kvalitetnu hrvatsku arhitektonsku scenu.

Nikola Filipović; Majstor arhitekture; Zagreb

Nikola Filipović. Master of Architecture

Nikola Filipović; Master of Architecture; Zagreb