Eksperimentalne metode u istraživanjima usvajanja drugoga jezika (CROSBI ID 13462)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Kraš, Tihana ; Miličević, Maja Eksperimentalne metode u istraživanjima usvajanja drugoga jezika. Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2015

Kraš, Tihana ; Miličević, Maja

Eksperimentalne metode u istraživanjima usvajanja drugoga jezika

Ova knjiga pruža uvid u osnove eksperimentalne metodologije u području lingvistički orijentiranih istraživanja usvajanja drugoga jezika, pri čemu se lingvistički orijentiranima smatraju istraživanja koja kao osnovni cilj imaju rasvjetljavanje čimbenika važnih u usvajanju određenih gramatičkih, prije svega morfosintaktičkih pojava, a pod pojmom „drugi“ podrazumijeva se svaki jezik usvojen poslije materinskoga. Knjiga je napisana iz teorijski neutralne perspektive te su stoga metode i postupci opisani u njoj najvećim dijelom podjednako relevantni za istraživanja u generativnome, kognitivnom i drugim teorijskim okvirima. Naglasak je s jedne strane na općim načelima osmišljavanja i provedbe eksperimenata, a s druge na konkretnim problemima vezanim uz usvajanje drugoga jezika i konkretnim metodama koje se koriste u tome području. Na više se mjesta u knjizi čitateljima daju uputnice i poveznice na izvore vezane uz teme koje u knjizi nisu detaljno obrađene, naprimjer psiholingvističke metode i statistička analiza te slični praktično korisni sadržaji. Knjiga nije posvećena nijednome određenom jeziku te stoga može biti korisna svim istraživačima usvajanja drugoga jezika bilo kao udžbenik u okviru predmeta posvećenih drugome jeziku i njegovu usvajanju bilo kao priručnik u provedbi eksperimentalnih istraživanja. U prvome se poglavlju definiraju osnovni pojmovi i termini vezani uz proučavanje procesa usvajanja drugoga jezika, opisuju se lingvistički pristupi proučavanju toga procesa te iznose osnovna obilježja eksperimentalnih istraživanja koja se provode u tome području. Drugo je poglavlje posvećeno pripremi istraživanja te su njime obuhvaćene osnovne komponente eksperimentalnih istraživanja, uključujući formuliranje istraživačkih pitanja i hipoteza, definiranje varijabla, opise osnovnih nacrta istraživanja, izbor uzorka ispitanika te izbor podražaja i postupka, a daje se i osvrt na načine kontrole kvalitete istraživanja. Treće se poglavlje detaljnije bavi ispitanicima – metodama određivanja razine njihova općeg znanja drugoga jezika, vrstama biografskih podataka koje je od njih potrebno prikupiti, etičkim pitanjima vezanim uz njihovo uključivanje u istraživanje te praktičnim pitanjima vezanim uz njihovu dostupnost, regrutaciju i testiranje. Četvrto poglavlje sadrži pregled odabranih često korištenih eksperimentalnih metoda u lingvistički orijentiranim istraživanjima usvajanja drugoga jezika, grupiranih s obzirom na različite oblike jezične realizacije koji se njima ispituju. Opisani su tako zadaci proizvodnje i oponašanja, zadaci razumijevanja i interpretacije te zadatak prosudbe prihvatljivosti rečenica. Konačno, peto poglavlje sadrži praktične napomene vezane uz vremenska, prostorna i financijska ograničenja unutar kojih se istraživanja usvajanja drugoga jezika osmišljavaju i provode, a uz njih se objašnjavaju važnost i prednosti pojačane metodološke obuke u području usvajanja drugoga jezika kako istraživača tako i nastavnika drugoga jezika.

eksperimentalne metode ; usvajanje drugoga jezika ; lingvistički pristup

Experimental Methods in Second Language Acquisition Research

experimental methods ; second language acquisition ; linguistic approach