Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Uloga informacijskih tehnologija u olakšavanju trgovine (CROSBI ID 401535)

Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Marinković, Barbara Uloga informacijskih tehnologija u olakšavanju trgovine / Edvard Tijan (mentor); Rijeka, Pomorski fakultet u Rijeci, . 2015

Podaci o odgovornosti

Marinković, Barbara

Edvard Tijan

hrvatski

Uloga informacijskih tehnologija u olakšavanju trgovine

Suvremeni svijet sve više postaje jedno veliko globalno tržište robe i usluga te sukladno s time zemlje moraju reagirati na način da unaprijede svoje poslovanje. S povećanjem obujma trgovinske razmjene ustanovljuje se da standardna papirna razmjena dokumenata i informacija postaje nedovoljno brza i preskupa da se nosi sa sve većim brojem transakcija u trgovinskoj razmjeni. Razvijene zemlje koje su spretnije u usvajanju i primjeni naprednih tehnologija samim time uživaju i prednost na svjetskim tržištima. Upravo iz tog razloga potrebno je naći način poslovanja koji će ubrzati, unaprijediti ali i smanjiti nepouzdanost koja se javlja kod klasičnog načina poslovanja. Uporaba različitih programa i standarda koji pružaju uslugu elektroničke razmjene podataka (EDI) pokazali su se kao najbolje rješenje za navedeni problem. Upotreba elektroničkih informacijskih sustava u društvu je u porastu, stoga gospodarski subjekti, žele li postati efikasni, trebaju prihvatiti i upotrebljavati moderne informacijske tehnologije u svom svakodnevnom radu. Područje informacijskih tehnologija u funkciji olakšavanja trgovinske razmjene vrlo je zanimljivo i njegovim razvojem može se omogućiti veća efikasnost i brzina obavljanja radnji vezanih uz istu. Najveća pozornost pridaje se smanjivanju vremena utrošenog na papirologiju i dokumentaciju što dovodi do donošenja različitih standarada koji opisuju format podataka, protokole za prijenos te način zaštite informacija. Glavni cilj istraživanja je ukazati na važnost i izniman utjecaj informacijsko komunikacijskih tehnologija u olakšavanju trgovine upravo iz razloga što predstavljaju temelj njenog razvoja i usavršavanja u budućnosti. Rad je sustavno podijeljen na šest poglavlja: uvodni dio, trgovina i trgovinsko poslovanje, elektronička razmjena podataka, sustavi, softveri i projekti za elektroničku razmjenu podataka u trgovinskoj razmjeni i zaključak. Drugo poglavlje započinje naglašavanjem važnosti i kratkim opisom pojma trgovine i poslovanja te se daje prikaz glavnih prepreka koje se javljaju u međunarodnoj trgovini kao i mjere donijete sa svrhom njihovih smanjivanja. Navodi se važnost suvremenih telekomunikacijskih veza u povezivanju najudaljenijih dijelova svjetskog tržišta te se u skladu s time opisuje i pojam e – poslovanja i njegova glavna obilježja. Dan je kratki osvrt na povijesni razvoj trgovine te značajke primjene informacijskih tehnologija u trgovinskoj razmjeni. Treće poglavlje donosi objašnjenje pojma i područje djelovanja elektroničke razmjene podataka. Potom se navode primarni ciljevi i načela olakšavanja trgovine koja predstavljanja ključni čimbenik za učinkovitost međunarodne trgovine, a samim time i gospodarskog razvoja države. Opisani su glavni procesi i stranke međunarodnog opskrbnog lanca kroz model kupi – prevezi – plati. Uz to navodi se i skup standarda elektroničke razmjene podataka (UN/EDIFACT) od kojih su neki i objašnjeni i prikazani kroz primjer rješenja tvrtke Optimit. Četvrto poglavlje sadržava sustave i projekte za razmjenu podataka u međunarodnoj trgovini kao što su Projekt Ujedinjenih naroda za dokumente trgovinske razmjene (UneDocs), Jedinstveno sučelje (Single Window) kao sustav koji koristi najnovije metode informacijsko komunikacijskih tehnologija u olakšavanju razmjene podataka, Elektronički potpis (e-signature) kao dokaz autentičnosti potpisnika, Alat za upravljanje logistikom (CBX softver) u funkciji pojednostavljenja logističkog procesa i Logistika u oblaku (Cloud Logistics). Peto poglavlje donosi prikaz dvaju projekata, a to su: Strateški okvir za program ekonomske suradnje regija Centralne Azije (poznatiji kao CAREC 2020) koji djeluje na razini zemalja centralne Azije provodeći brojne projekte u području olakšavanja trgovine i Program carine (poznatiji pod nazivom (CUSTOMS 2020) koji djeluje na razini zemalja članica Europske Unije u razvoju carinskog sustava. Na samom kraju je zaključak u kojem se nalazi sinteza cjelokupnog rada kao i popis i objašnjenje kratica navedenih u radu. Uz to naveden je i popis korištene literature i popis slika.

dokumenti; trgovina; poslovanje

nije evidentirano

engleski

The role of information technologies in trade facilitation

nije evidentirano

commerce; documents; trade

nije evidentirano

Podaci o izdanju

38

24.09.2015.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Pomorski fakultet u Rijeci

Rijeka

Povezanost rada

Tehnologija prometa i transport