Informacijske tehnologije u pomorstvu (CROSBI ID 401537)

Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Antunović, Martina Informacijske tehnologije u pomorstvu / Edvard Tijan (mentor); Rijeka, Pomorski fakultet u Rijeci, . 2015

Antunović, Martina

Edvard Tijan

Informacijske tehnologije u pomorstvu

Tema ovog završnog rada jest Informacijske tehnologije u pomorstvu. Za izbor ove teme ključnu je ulogu odigralo nekoliko čimbenika. Prvi čimbenik je pomorstvo, koje obuhvaća niz djelatnosti, a postalo je jedno od najvažnijih aspekata ljudske djelatnosti. Sve se više država, koje imaju pristup moru, orijentira razvoju pomorstva i pomorskih djelatnosti koje predstavljaju bitan čimbenik razvoja svjetskog gospodarstva. More je veliki izvor hrane i minerala i najjeftiniji je prijevozni put. Ovo su samo neki od aspekata pomorstva koje zemlje danas nastoje razviti. Govoreći o razvoju, dolazimo do drugog bitnog čimbenika koji je odigrao ulogu za izbor teme: informacijske tehnologije. Informacijske tehnologije i njihov razvoj danas više nisu izbor već nužnost ukoliko se žele pratiti svjetski trendovi. Informacija postaje najdragocjenija „sirovina“ i njenom ispravnom upotrebom se postižu željeni rezultati. Zato je od izuzetne važnosti omogućiti brzu i sigurnu razmjenu podataka i informacija. Ako se naslov raščlani na dvije komponente od kojih je sastavljen: informacijske tehnologije i pomorstvo, dobiju se dva izuzetno složena i kompleksna pojma. Niti jedan od ta dva pojma nije moguće jednoznačno definirati. Iz tog razloga je prvi dio ovog rada posvećen informacijskim tehnologijama, njihovom pojmu te razvoju kroz povijest. Naslov poglavlja jest Informacijske tehnologije – razvoj i utjecaj na današnjicu. Poglavlje je podijeljeno u dva podpoglavlja – Pojam informacijske tehnologije u kojemu se navodi nekoliko definicija informacijskih tehnologija te Razvoj informacijske tehnologije koje prikazuje kratak povijesni pregled informacijske tehnologije od najranijeg doba do danas. Sljedeće poglavlje je Pojam i sadržaj pomorstva. Kako sam naslov govori, u ovom poglavlju objašnjeno je što je to zapravo pomorstvo, od kojih se djelatnosti sastoji, koje su mu bitne komponente. Poglavlje je podijeljeno u dva dijela – Pojam pomorstva te Najvažniji podsustavi pomorskog sustava. Ovo drugo podpoglavlje je nadalje podijeljeno u četiri podpoglavlja koja objašnjavaju četiri najvažnija (po osobnom mišljenju) pomorska podsustava – brodogradnju, ribarstvo, brodarstvo i morske luke. Četvrto poglavlje – Informacijske tehnologije u pomorskim podsustavima ujedno je i najvažnije i najopširnije poglavlje ovog rada. U njemu su predstavljene najvažnije tehnologije koje se danas upotrebljavaju u pomorskim podsustavima – brodogradnji, brodarstvu, ribarstvu i morskim lukama. Također je naglašeno koji bi se sustavi i tehnologije morali upotrebljavati po hrvatskim i europskim zakonima te određenim međunarodnim konvencijama. Peto poglavlje je posvećeno budućnosti razvoja informacijskih tehnologija – prikazano je nekoliko projekata koji su u fazi razvoja i ispitivanja, a za cilj imaju poboljšati postojeće tehnologije i razviti nove, bolje i preciznije. Ovo poglavlje je podijeljeno na tri podpoglavlja – eLoran, Robot riba i Dockingassist projekt koji opisuju tri projekta u razvoju koje financira Europska unija. Slijedi zaključak u kojemu je sažeto sve prije navedeno te su izneseni neki osobni stavovi. Na samom kraju se nalazi popis literature, kratica i shema korištenih u radu.

informacijske tehnologije; pomorstvo; primjena

Maritime information technologies

information technologies; maritime; using