Informacijske tehnologije u kontejnerskom prometu (CROSBI ID 401565)

Pahljina, Ivan Informacijske tehnologije u kontejnerskom prometu / Edvard Tijan (mentor); Rijeka, Pomorski fakultet u Rijeci, . 2015

Pahljina, Ivan

Edvard Tijan

Informacijske tehnologije u kontejnerskom prometu

Pojavom kontejnera, kao prijevozno manipulacijske opreme, došlo je do revolucionarnih promjena u prijevozničkom poslovanju. Izumom intermodalnih kontejnera, američki poduzetnik Malcolm McLean, uvodi potpuno novi pristup filozofiji prijevoza tereta. Osnovni i najvažniji čimbenik uspjeha kontejnera je tehnološka standardiziranost. Upravo se zbog svoje standardiziranosti kontejner može prevoziti sa nekoliko različitih vrsta prijevoza uz pratnju samo jednog prijevoznog dokumenta. Kako se kroz godine broj kontejnera sve više povećavao, paralelno je nastao i problem praćenja svakog pojedinog kontejnera u logističkom lancu. Da bi se prijevoz tereta u kontejnerima odvijao nesmetano te da ne bi dolazilo do gubljenja tereta, potreban je brz i učinkovit protok informacija između sudionika u kontejnerskom logističkom lancu. U današnje vrijeme to podrazumjeva informatičku standardiziranost u razmjeni informacija između brodara, pomorskih agenata, špeditera, carine, kontejnerskih terminala, a sve važnija je i razmjena podataka sa kupcima koji u svakom trenutku žele znati gdje se njihov teret nalazi i koliko je vremena potrebno za njegovu dostavu. Iako kontejnerski promet funkcionira na zavidnoj razini, a prijevoz tereta kontejnerima je jedna od najvažnijih grana prijevoza robe, pojavljuje se pitanje jesu li današnje tehnologije za razmjenu informacija koje se koriste pri prijevozu kontejnera dovoljne za sve veće zahtjeve koje postavljaju kupci i ostale interesne skupine. Osnovna pretpostavka ovog rada je da se razvojem novih i standardizacijom već postojećih tehnologija, a koje nisu uspjele na tržištu upravo zbog svoje neusklađenosti, može postići veća učinkovitost u prijevozu robe kontejnerima. Svrha i cilj ovog istraživanja je ukazati na potrebu za standardizacijom informacijskih tehnologija u prijevozu kontejnera. Također, mora se ukazati i na potrebu za konstantnim praćenjem razvoja tehnologija te na važnost izdvajanja sredstava za njihovu implementaciju u poslovanju. U istraživanju teme ovog rada, kao i u prezentaciji rezultata istraživanja korištene su metode analize i sinteze, metoda deskripcije i metoda kompilacije. Diplomski rad se sastoji od devet poglavlja, logički povezanih u cjelinu. Prvo poglavlje UVOD ukratko se osvrće na predmet, problem te na svrhu i cilj rada. U drugom poglavlju objašnjeni su osnovni pojmovi poput INFORMACIJSKIH SUSTAVA I INFORMACIJSKIH TEHNOLOGIJA, dok se u trećem poglavlju pobliže upoznaje sa pojmovima KONTEJNERIZACIJE I KONTEJNERSKIH SUSTAVA. U četvrtom poglavlju su prikazani KONTEJNERSKI TERMINALI kao čvorišta intermodalnog prijevoza koja imaju ključnu ulogu u uspješnosti transporta kontejnera. Nadalje, kako bi se još bolje upoznali sa kontejnerskim terminalima, u petom poglavlju su opisane OPERACIJE KOJE SE IZVODE NA KONTEJNERSKIM TERMINALIMA, kao što su UKRCAJ/ISKRCAJ, OPERACIJE NA ULAZU U TERMINAL i SKLADIŠNE PROCEDURE. Iduća poglavlja PRIMJENA INFORMACIJSKIH TEHNOLOGIJA NA KONTEJNERSKIM TERMINALIMA i PRIMJENA INFORMACIJSKIH TEHNOLOGIJA U PRIJEVOZU KONTEJNERA MOREM pobliže nas upoznaju sa informacijskim tehnologijama u kontejnerskom prometu te ističu važnost njihove primjene. Osmo poglavlje, SUSTAVI ZA PRAĆENJE, PREPOZNAVANJE I NADZOR KONTEJNERA upoznaje nas sa nekim već poznatim, ali nedovoljno istraženim informacijskim tehnologijama koje još uvijek ne nalaze svoje mjesto u široj primjeni. U posljednjem poglavlju dat je ZAKLJUČAK ovod diplomskog rada.

kontejneri; komunikacije; informacije

Information technology in container traffic

communications; containers; informations