Inteligentna regulacija sustava za pozicioniranje ultravisokih preciznosti i točnosti (CROSBI ID 402502)

Dorčić, Željka Inteligentna regulacija sustava za pozicioniranje ultravisokih preciznosti i točnosti / Zelenika, Saša (mentor); Rijeka, Tehnički fakultet, Rijeka, . 2016

Dorčić, Željka

Zelenika, Saša

Inteligentna regulacija sustava za pozicioniranje ultravisokih preciznosti i točnosti

Zahvaljujući napretku tehnologije i minijaturizaciji komponenata, u današnje vrijeme u industrijskoj proizvodnji se sve više predaje pažnja i važnost metodama ultra-preciznog pozicioniranja. Sustavi za ultra-precizno pozicioniranje se koriste za izradu raznovrsnih mikroelektromehaničkih dijelova, kao što su optički prekidači, MEMS žiroskopi, akcelerometri, ali se koriste i u sustavima kao što su radari, sateliti (sustavi za satelitsko pozicioniranje), medicinski sustavi, obradni sustavi i mikroskopi atomskih sila. Stoga se sve više pažnja pridaje adaptacijskim metodama regulacije koje bi se mogle primijeniti na takve sustave, kao što su neuronske mreže i fuzzy sustavi, a da bi se dostigle razine preciznosti koje nisu moguće s klasičnim metodama kalibracije i konfiguracije takvih konstrukcija. U velikoj većini slučajeva, sustavi za pozicioniranje koriste proporcionalno-integralno-derivacijski (PID) regulator za regulaciju sustava. Ovaj sustav, makar konceptualno dosta star, ipak se pokazao kao optimalan kompromis između dobivene preciznosti i jednostavnosti izvođenja. PID regulatori se ugađaju empirijskim metodama koje izliskuju puno pokušaja od strane operatera i puno vremena da se dođe do optimalnih vrijednosti pa se znanost sve više okreće prilagodljivim algoritmima kao što su neuronske mreže i fuzzy algoritmi koje imaju evidentne prednosti pred poznatim metodama. Ovim algoritmima ide u prilog činjenica da su u mogućnosti prilagoditi vrijednosti regulatora na osnovu podataka dobivenih u realnom vremenu i da stoga uzimaju u obzir čimbenike u dinamici sustava koji možda ljudski operater ne bi mogao predvidjeti. U ovom radu su istražene metode prilagodljive kontrole i njihovi koncepti, koje se onda pokušalo prenijeti iz teorijskih simulacija na pravi sustav za precizno pozicioniranje. U prvom poglavlju rada je dan uvod u trenutnu problematiku. U drugom poglavlju se opisuje proporcionalno-integracijski-derivacijski regulator, njegove osnove i empirijski način podešavanja njegovih parametara. U trećem poglavlju se opisuju glavne metode adaptacije: genetički algoritmi, neuronske mreže i fuzzy logika. U četvrtom poglavlju je opisan provedeni eksperiment, korišteni algoritam i njegova implementacija. Peto poglavlje je zaključak donesen na temelju rezultata eksperimenta opisanog u četvrtom poglavlju.

precizno pozicioniranje; integentna regulacija; neuronske mreže

Intellingent control of ultra-high precision positioning devices

precision positioning; intelligent control; neural networks