Modeliranje autoriziranih metapodataka u Općem okviru za opisivanje resursa (CROSBI ID 403243)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Perožić, Predrag Modeliranje autoriziranih metapodataka u Općem okviru za opisivanje resursa / Willer, Mirna (mentor); Zadar, Sveučilište u Zadru, . 2016

Perožić, Predrag

Willer, Mirna

Modeliranje autoriziranih metapodataka u Općem okviru za opisivanje resursa

Doktorski rad „Modeliranje autoriziranih metapodataka u Općem okviru za opisivanje resursa“ jeste istraživanje najprikladnije mogućnosti da se bibliografski autorizirani metapodaci pohranjeni u UNIMARC/A formatu predstave kao semantički povezani i strojno razumljivi podaci pomoću podatkovnog modela kojeg nazivamo Opći okvir za opisivanje resursa (Resource Description Framework, RDF). Rezultat doktorskog rada je konkretan proizvod pod nazivom Ontologija autoriziranih podataka - OAP, koja se zasniva na apstraktnoj sintaksi SKOSXL/RDF podatkovnog modela i na semantici koja je modelirana prema specifičnim logičkim podatkovnim elementima UNIMARC/A formata koji opisuju bibliografske entitete. Skup elemenata OAP ontologije sastoji se od sto i dvije (102) klase i sto četrdeset i sedam (147) svojstava te je modularno proširen Ontologijom administrativnih podataka - ADM. Skup elemenata ADM ontologije sastoji se od jedne (1) klase i šesnaest (16) svojstava koja su modelirana prema specifičnim logičkim podatkovnim elementima UNIMARC/A formata koji opisuju UNIMARC/A zapis. Elementi OAP i ADM ontoloških rječnika, ili skraćeno jednostavno OAP, postižu istu razinu granulacije autoriziranih metapodataka kao i znatno veći broj UNIMARC/A označitelja sadržaja (kombinacija polje+indikatori+potpolje). Budući da je OAP model jednostavniji alat od UNIMARC/A formata ali omogućava saopćavanje istih informacija možemo reći da je postignuta svojevrsna optimizacija. U metodološkom smislu OAP ontologija kombinira induktivni (bottom-up) i deduktivni (top-down) pristup i pokušava postići ravnotežu između: a) jasnoće i konzistentnosti u definiranju bibliografskih entiteta kao OAP klasa i njihovih semantičkih odnosa kao OAP svojstava, i b) preciznosti i količine informacija koje opisuju te entitete u skupu autoriziranih podataka. Doktorski rad osim teorijskog obrazloženja sadrži i cjelovitu specifikaciju OAP ontologije u ljudski i strojno čitljivom obliku u OWL/XML notaciji čime su zadovoljeni teorijski i tehnički preduvjeti za njenu implementaciju.

Ontologija autoriziranih podataka (OAP); UNIMARC format za pregledne zapise; modeliranje autoriziranih podataka; RDF; SKOS; SKOSXL

Modelling authorized metadata in Resource Description Framework

Ontology of authorised metadata (OAP); UNIMARC Authorities Format; authority data modelling; RDF; SKOS; SKOSXL