'Izmještanje' u prostor umjetnosti (CROSBI ID 56358)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Križić Roban, Sandra 'Izmještanje' u prostor umjetnosti // Sacralization of Landscape and Sacred Places / Belaj, Juraj ; Belaj, Marijana ; Krznar, Siniša et al. (ur.). Zagreb: Institut za arheologiju, 2018. str. 423-432

Križić Roban, Sandra

'Izmještanje' u prostor umjetnosti

Fotografija ima značajnu ulogu u kulturalnoj geografiji ; ona pripovijeda o određenim mjestima i sudjeluje u konstrukciji njihovih narativa. Fotografija pomaže da određeni prizor ne shvatimo isključivo u smislu topografskog dokaza, nego pomaže i u prikazivanju mitova i sjećanja povezanih s određenim mjestom. Pomaže nam osjetiti posebnost nekog mjesta iako se na prvi pogled čini da je ono obično. Vraća nas na izvore, u vrijeme prije nego što je neko mjesto postalo poprištem ljudske kulture. Iako ne može prenijeti stvarno iskustvo, fotografija nam pomaže spoznati što je odredilo neko mjesto i njegovu povijest. Mnoge fotografije spektakularni su primjeri pejsaža u kojima se gotovo uopće ne zamjećuju bilo kakvi tragovi. Prizori često izgledaju onako kako zamišljamo nedužnu prirodu, netaknutu ljudskom rukom. No umjetnicima je na raspolaganju izražajna moć koju će senzibilizirani gledatelj već osjetiti. Odabrani primjeri (Efrat Shvily, Ahlam Shibli, Joachim Koester, Alec Soth, James Benning, Robert Smithson, Pierre Bourdieu) ukazuju na strategije suvremene umjetnosti koji teme povezane sa svetim mjestima i procesima sakralizacije uvode u izložbene dvorane. Suvremena umjetnost prema tim se mjestima odnosi drugačije nego arheologija, etnologija i druge srodne znanosti. Zajedničko im je korištenje predanja, a u pojedinim aspektima nalazimo sličnosti u metodologiji istraživanja. Identifikacija prostora potpada pod procese prisvajanja, izmještanja, kompenzacije. Označavanjem mjesta pomoću umjetničke geste događa se njihova potencijalna naknadna ‘sakralizacija’, prvenstveno činom izlaganja u umjetničkom prostoru.

krajolik ; trauma ; fotografija ; kulturalna geografija ; land art

Rad je objavljen na engleskom jeziku.

'Displacement in the Art Space