Ispitivanje nelinearne dinamike kratkih vremenskih serija kod bolesnika sa stabilnom anginom pektoris (CROSBI ID 334956)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Krstačić, Goran Ispitivanje nelinearne dinamike kratkih vremenskih serija kod bolesnika sa stabilnom anginom pektoris / Šmalcelj, Anton (mentor); Martinis, Mladen (neposredni voditelj). Zagreb, Medicinski fakultet u Zagrebu, . 2002

Krstačić, Goran

Šmalcelj, Anton

Martinis, Mladen

Ispitivanje nelinearne dinamike kratkih vremenskih serija kod bolesnika sa stabilnom anginom pektoris

Metode dinamičke analize mogu otkriti abnormalnosti varijabilnosti srčanog ritma (VSR) koje se zasnivaju na nelinearnoj dinamici i fraktalnoj analizi (&laquo ; teorija kaosa&raquo ; ). Glavna svrha ovog ispitivanje je bilo utvrđivanje kliničke i prognostičke značajnosti nelinearnih metoda, te usporedba rezultata dinamičkog ispitivanja između bolesnika sa stabilnom anginom pektoris (SAP) i zdrave kontrolne skupine. Grupa ispitanika sa SAP je bila uključena u ispitivanje nakon kardiološke obrade i značajne denivelacije ST spojnice (ł1 mm) tijekom testa opterećenja. Analiza R-R i ST-Tc intervala je provedena nakon digitalizacije EKG signala i prijenosa zapisa u računalo na analizu. Linearna statistička analiza u vremenskoj domeni je određena prosječnom udaljenosti i standardnom devijacijom intervala. Fraktalna dimenzija je određivana metodom reskaliranog raspona preko vrijednosti Hurstovog eksponenta iz kojeg je matematički izvedena. Tehnika pomaknute fluktuacijske analize korištena je za određivanje dugodosežnosti fraktalnih korelacijskih svojstava. Varijabilnost srčanog ritma se karakterizira kratkodosežnim fraktalnim skalarnim eksponentom (Ł 11 R-R ili ST-Tc intervala po odjeljku, a1) ili dugodosežnim eksponentom (ł 11 intervala po odjeljku, a2) u vremenskoj seriji. Aproksimativnom entropijom se određivala regularnost i složenost vremenske serije. Najveći značaj ovog ispitivanja je u tome što je potvrđena mogućnost kliničke promjene dinamičkih metoda ispitivanja VSR. Kod ispitanika sa SAP nelinearnim metodama je otkriven gubitak normalnih fraktalnih svojstava i poremećaj regularnosti VSR. Eksponent kratkodosežne fraktalne korelacije je bio statistički značajno niži kod bolesnika sa SAP, dok nije bilo razlika u dugodosežnoj vremenskoj seriji. Bolesnici su imali značajno nižu vrijednost Hurstovog eksponenta, odnosno povišenu vrijednost fraktalne dimenzije što je ukazivalo na nepravilnost vremenske serije. Ispitanici sa SAP su imali i sniženu aproksimativnu entropiju što je označavalo smanjenje složenosti dinamike R-R i ST-Tc intervala. Metode nelinearne dinamike mogu dopuniti tradicionalne metode u otkrivanju bolesnika sa ishemijskom bolesti srca.

nelinearna dinamika; teorija kaosa; varijabilnost srčanog ritma; stabilna angina pektoris

Non-linear dynamic of short-time series in patients with stable angina pectoris

non-linear dynamic; chaos; heart rate variability; stable angina pectoris