Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Poštovanje prava djeteta kao pokazatelj kvalitete odnosa učenika i učitelja (CROSBI ID 406037)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Širanović, Ana Poštovanje prava djeteta kao pokazatelj kvalitete odnosa učenika i učitelja / Maleš, Dubravka (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2016

Podaci o odgovornosti

Širanović, Ana

Maleš, Dubravka

hrvatski

Poštovanje prava djeteta kao pokazatelj kvalitete odnosa učenika i učitelja

U ovoj se disertaciji istražuje odnos između poštovanja prava djeteta i pedagoškog odnosa učenika i učitelja. Opravdanost istraživanja odnosa između dviju varijabla temelji se na teorijskoj pretpostavci da sa stajališta pedagogije pravu djeteta valja pristupati iz perspektive pedagoškog odnosa. Istraživanje se sastoji od teorijskog i empirijskog dijela. U teorijskome istraživanju analizirani su konstrukti prava djeteta i odnos između učenika i učitelja, tzv. pedagoški odnos. Na temelju zaključaka teorijskog istraživanja kao problem istraživanja formuliralo se nedostatno poznavanje odnosa između poštovanja prava djeteta i kvalitete odnosa između učenika i učitelja, a kao opći cilj istraživanja postavljeno je istraživanje povezanosti između dviju varijabla. Empirijsko istraživanje uključivalo je postupke anketiranja i grupnog intervjuiranja. Anketiranje, čiji je cilj bio utvrđivanje procjena poštovanja prava djeteta od strane učitelja, kvalitete odnosa s učiteljima te povezanosti između dviju varijabla, obuhvatilo je 538 učenika i učenica četvrtog i osmog razreda osnovne škole, koji su pohađali, za potrebe istraživanja prigodno odabranih, trinaest osnovnih škola u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. Rezultati kvantitativnog istraživanja pokazuju da anketirani učenici i učenice smatraju da njihovi učitelji i učiteljice odnosno razrednici i razrednice načelno poštuju prava djeteta, pri čemu odnose s njima procjenjuju dominantno toplima i podržavajućima. U pogledu odnosa između poštovanja prava djeteta i kvalitete odnosa učenika i učitelja rezultati pokazuju da je poštovanje prava djeteta pozitivno povezano s pozitivnom dimenzijom odnosa učenika i učitelja (s podrškom), a negativno s negativnim dimenzijama toga odnosa (s negativnom interakcijom, prinudom, isključivanjem i autoritarnošću). Drugim riječima, procjene anketiranih učenika i učenica govore da što češće učitelji poštuju prava djeteta, to je njihov odnos s učenicima kvalitetniji. Grupno intervjuiranje, čiji je cilj bio postizanje dubljeg uvida u konkretna iskustva učenika o poštovanju njihovih prava i o odnosima s učiteljima te u odnos između dviju varijabla, obuhvatilo je 88 učenika i učenica četvrtog i osmog razreda osnovne škole, odabranih, na temelju dobrovoljnog pristanka, u pet osnovnih škola uključenih i u kvantitativni dio. Kvalitativno istraživanje rezultiralo je živopisnijim opisom odnosa učenika prema pravima djeteta i odnosima s učiteljima za koje smatraju da poštuju njihova prava, ali i s učiteljima za koje smatraju da ih ne poštuju. Opisi osobina ličnosti i ponašanja učitelja za koje učenici i učenice smatraju da poštuju prava djeteta pokazali su se podudarnima obilježjima empirijskoga modela kvalitetnoga odnosa između učenika i učitelja te teorijskim konstruktima pedagoškoga odnosa u tradiciji duhovnoznanstvene pedagogije i kritičke znanosti o odgoju. Na temelju svih rezultata zaključeno je da između poštovanja prava djeteta i dobre kvalitete odnosa između učenika i učitelja postoji pozitivna korelacija. Istraživanje je potvrdilo valjanost teorijskih pretpostavki o izgledu pedagoškoga odnosa u tradiciji pedagogijske teorije, a s obzirom na dokazanu i elaboriranu povezanost prava djeteta s pedagoškim odnosom, i pedagošku relevantnost toga pojma. Pedagoška relevantnost prava djeteta mogla bi se tako očitovati u njihovome potencijalu da služe kao pokazatelji kvalitete odnosa između učenika i učitelja.

prava djeteta ; pedagoški odnos ; odnos između učenika i učitelja ; kvaliteta odnosa između učenika i učitelja ; skrbna prava ; zaštitna prava ; prava sudjelovanja

nije evidentirano

engleski

Respect for the rights of the child as an indicator of the quality of student-teacher relationship

nije evidentirano

rights of the child ; pedagogical relationship ; student-teacher relationship ; student-teacher relationship quality ; provision rights ; protection rights ; participation rights

nije evidentirano

Podaci o izdanju

366

21.06.2016.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija