Suvremena etnografija tradicijske kulture u drniškom kraju (CROSBI ID 406534)

Vukičević, Katarina Suvremena etnografija tradicijske kulture u drniškom kraju / prof. dr. sc. Marko Dragić (mentor); Split, Filozofski fakultet u Splitu, . 2016

Vukičević, Katarina

prof. dr. sc. Marko Dragić

Suvremena etnografija tradicijske kulture u drniškom kraju

Ovaj je diplomski rad komponiran od jedanaest poglavlja. U radu su, temeljem relevantne literature i rezultata terensko-istraživačkih radova autorice, multidisciplinarnom metodologijom interpretirani usmeno-književni žanrovi i tradicijska kultura. Rad je strukturiran tako da se na samom početku pojašnjava terminologija za označavanje usmene književnosti kroz vrijeme nakon čega se prelazi na tumačenje usmene lirske poezije (ljubavne pjesme, balade, romance, molitvene usmene lirske pjesme), obrednih pjesama (vučarske i pokladne), poskočica, ojkalica, retoričkih oblika (brojalice, brzalice, rugalice, kletve) i mikrostruktura (poslovice, zagonetke). U završnom se dijelu rada analizira crkveno-pučka baština kroz dvadeset i dva potpoglavlja: 1. Advent ; 2. Badnjak ; 3. Božić ; 4. Silvestrovo ; 5. Sveta tri kralja ; 6. Poklade ; 7. Korizma ; 8. Cvjetnica ; 9. Sveto trodnevlje ; 10. Uskrs ; 11. Sveti Juraj ; 12. Sveti Marko ; 13. Duhovi ; 14. Spasovo ; 15. Tijelovo ; 16. Sveti Ivan Krstitelj ; 17. Sveti Ilija ; 18. Velika Gospa ; 19. Sveti Roko ; 20. Mala Gospa ; 21. Svi Sveti i Dušni dan ; 22. Sveta Katarina Aleksandrijska. Slijedi poglavlje koje se bavi vilama drniškoga kraja, te poglavlje koje daje kratak pregled svakodnevice naših predaka. U Zaključku se naglašava važnost prikupljenog i analiziranog korpusa kao najvažnije sastavnice identiteta. Ovi suvremeni izvorni terenski zapisi zorno svjedoče duhovnu baštinu Hrvata u drniškom kraju i njihovu duboku ukorijenjenost u općehrvatsku duhovnost i zapadno-europsku civilizaciju. Navedeni su primjeri edukativni i didaktični, a ujedno su i riznica etnološkoga, antropološkoga i filološkoga blaga.

usmena lirska poezija ; tradicijska kultura ; drniški kraj ; običaji ; obredi ; pučka vjerovanja ; usmeno-književni oblici.

CONTEMPORARY ETHNOGRAPHIC STUDY OF THE TRADITIONAL CULTURE OF THE DRNIŠ REGION

oral lyric poetry ; traditional culture ; the area of Drniš ; customs ; rituals ; folk beliefs ; oral literary forms.