Suvremena etnografija bajki i basni u Gornjim Poljicima (CROSBI ID 406536)

Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Pehar, Barbara Suvremena etnografija bajki i basni u Gornjim Poljicima / prof. dr. sc. Marko Dragić (mentor); Split, Filozofski fakultet u Splitu, . 2016

Pehar, Barbara

prof. dr. sc. Marko Dragić

Suvremena etnografija bajki i basni u Gornjim Poljicima

Usmena književnost predstavlja sveukupnost zapisa, usmenih priča i predaja ispričanih od strane naših predaka, a podložna je promjenama i omogućuje slušatelju da već ispričanoj priči nadoda svoju interpretaciju. Razvoj usmene književnosti započeo je u razdoblju humanizma i renesanse pa je tako tijekom stoljeća mijenjala svoj naziv od usmene preko anonimne, seljačke, pučke sve do tradicionalne književnosti. U razmjenjivanju usmenih priča najčešće vrste su bile bajke, basne, šale, zagonetke i mitske priče čije su funkcije bile višestruke. Naime, glavna svrha usmene književnosti bila je obrazovati najmlađe i naučiti ih moralnim vrijednostima života, ali istovremeno i zabaviti slušatelje. Narodni običaji i mitovi također čine značajni dio kulture i tradicije hrvatskog naroda, obilježavaju njihov način života i njihova uvjerenja. Na temelju običaja i mitova nastale su mnoge usmene priče čiji su nezaobilazni likovi bile vile i vještice, ali i druga mitska bića. Ipak, bajka i basna zauzimaju središnje mjesto kada se govori o usmenoj prozi. Kroz interpretaciju četiri bajke i dvije basne prikazane su usmene priče koje su se prepričavale generacijama u selu Donji Dolac. Hrvatska usmena književnost predstavlja blago hrvatskog naroda koje se stoljećima čuvalo i odredilo njihov nacionalni i duhovni identitet.

usmena književnost ; narodni običaji ; mit ; vile ; vještice ; bajka ; basna.

CONTEMPORARY ETHNOGRAPHY OF FAIRY TALES AND FABLES IN GORNJA POLJICA

oral literature ; folk customs ; myth ; fairies ; witches ; fairy tale ; fable