Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Turizam i teritorij (CROSBI ID 14331)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | međunarodna recenzija

Šuran, Fulvio Turizam i teritorij. Buje, 2016

Podaci o odgovornosti

Šuran, Fulvio

Ružić-Baf, Maja ; Šuran, Fulvio

hrvatski

Turizam i teritorij

Knjiga obuhvaća najrelevantnije sociokulturološke aspekte turizma kao i oblikovanje discipline i njezinih područja istraživanja: funkcionalistička orijentacija i turizam, fenomenološka orijentacija u sociologiji i društvenim znanostima, etno- metodologija, kao i najznačajnije orijentacije u suvremenoj sociologiji turizma, posredstvom kojih moguće je imati jasan uvid u osnovnim sociološkim sadržajima društvenog i kulturnog razvitka turizma, posebice priobalskom i ruralnom turizma, kao ustanova i institucija koje skrbe o turizmu. Uvodno odredivši značaj turizma kao društvene i ekonomske pojave koja je prerasla u vodeću gospodarsku granu u svijetu i najveću izvoznu silu – što podrazumijeva i njegovu ključnu ulogu u nacionalnim razvojnim strategijama – knjiga svoj cilj nalazi u bitno kompleksniji kontekst. Naime, nasuprot favoriziranja puke turistifikacije, jednostrano zainteresirane za eksponencijalni rast, u radu se kontinuirano i dosljedno vrijednost profita postavlja u okvir promišljanja turizma kao civilizacijske potrebe i humanističke vrijednosti. Potonje nameće prepoznavanje i adekvatnu valorizaciju čovjekove potrebe za samoaktualizacijom, razvojem, kao i oslobađanjem punog osobnog potencijala. Kako društvene promjene uzrokovane globalizacijom posebice zahvaćaju inherentno dinamičan fenomen turizma, autor ističe potrebu za inovativnijim pristupima turističkoj teoriji. Ne propušta se stoga istaknuti razvojne prilike koje turistička interakcija omogućuje slabijima. Upravo u potrebi za razvijanjem interakcije između domaćina i turista autor prepoznaje humanistički potencijal i buduću zadaću turizma: utjecati na promjenu koncepta konstrukcije Drugog i njegove transformacije iz marginalnog u središnji subjekt participacije i vlasništva u turizmu. Konačno, glavni izazov današnje turističke teorije i prakse nalazi se u reinvenciji turizma, čime bi se povezali aspekti marketinške inteligencije, inovacije i bliskosti s potrošačem. Knjiga svojim analizama, pojmovnim diferencijacijama i vrednovanjima, predstavlja originalan doprinos razumijevanju i tumačenju temeljnih problema odnosa kulture i turizma. I u tom smislu predstavlja iznimno uvjerljiv i aktualan primjer teorijski osjetljivog i interdisciplinarno cjelovitog istraživanja na području društveno-humanističkih znanosti. Zato ova je knjiga namijenjena prvenstveno osobama koje zanima spoj kulture i turizma u dvojnom aspektu ; kultura kroz turizam i turizam kroz kulturu, a poslužit će i onima koji se bave ili će se baviti turizmom u svim njegovim aspektima. Ovaj se tekst također obraća i antropolozima i sociolozima koji se bave proučavanjem turizma iako ne ulazi u nekakve dublje rasprave koje se bave raznoraznim teorijama antropološkog sadržaja: bilo da je riječ o anglosaksonskom ili kontinentalnom tipu u vezi nastanka osobina i definicija turizma kao antropološkog fenomena. To ne znači da o tome neće biti uopće riječi, već da će se o tome govoriti samo u deskriptivnom obliku. Rad se bavi praktičnim oblicima ; kako turizmom tako i turistima. On će pomoći budućim turističkim i kulturnim djelatnicima određene društveno-teritorijalne stvarnosti da shvate ne samo njegove karakteristike, već i one ljudske, antropološke potrebe koje su s tim kulturnim osobinama vezane. Drugim riječima, služi kako bi budući turistički i kulturni djelatnici znali iskoristiti materijalne i nematerijalne resurse (kulturne, folklorne i dr.) teritorija te kako bi ih znali ponuditi gostima. To, između ostalog, iziskuje poznavanje mentaliteta gostiju kako bi se znalo na što učinkovitiji način prikazati i ponuditi kulturni proizvod na način koji je mentalnoj strukturi određene tipologije gostiju prihvatljiv te ih tako empatizirati s lokalitetom destinacije. Upravo u tome veliku ulogu ima antropologija turizma koja nas informira o antropološkim aspektima turizma. Dakle o razlozima putovanja, zašto se putuje i što gost očekuje od izabrane destinacije: očekuje li zabavu, odmor, pronalazak životnog smisla ili nešto sasvim drugo. U tom smislu u ovom ćemo se radu pozvati na neke od navedenih teorija, ali ne da bi o njima raspravljali ili ih definirali koja je više ili manje važnija, već za razumijevanje mentaliteta gostiju. Na takav bi način lakše zainteresirao goste za nematerijalna i materijalna dobra lokaliteta u kojem trenutačno borave. Drugim riječima, bolje bi ih ugostio i zadovoljio njihove potrebe. To, dakle, znači da se ovaj tekst o antopologiji turizma ne odnosi na buduće antropologe i sociologe uopće, a posebice ne na antopologe turizma. Naime, ovdje je riječ prvenstveno o tehne (umijeću). S posebnim isticanjem kako su kultura, gospodarstvo i turizam jedinstvene u svom izražavanju tematike prema kojima je moguće izgraditi ekološki prihvatljive društveno- teritorijalne (turističke) sustave. Jasno je da situacija u vezi suvremenog turizma postaje sve složenija i sveobuhvatnija u svojim kulturno- prirodnim aspektima zbog čega knjiga pruža sredstva metodologije obuhvaćanja stvarnosti radi fluidnije i plodonosnije razmjene između turista i domicilnog stanovništva. Sve s ciljem da društveno-teritorijalna stvarnost i kulturno nasljeđe postanu sve značajniji elementi sadržaja turističke destinacije a ne više sekundarni elementi jedne sredine ; zaboravljeni, eksproprirani ili predmet izrabljivanja. S osvrtom na specifične istarske društveno-teritorijalne stvarnosti općenito ali i onih naših mjesta poznatih kao turističke destinacije, ne zaboravljajući pritom i na međuljudske odnose koji se ustanovljavaju među gostima i mještanima u njihovom međuodnosu, kako pojedinačnom tako i skupnom. Glavni je ishod knjige je upoznati čitatelje s praktičnim primjerima povezanosti kulturne antropologije, etnologije, sociologije i turizma uvidom u razvoj problematike turizma unutar Istarske županije uz konfrontaciju, odnosno usporedbu sa Slovenijom, Austrijom, Italijom (tj. njezinom regijom Friuli - Venezia –Giulia koja je najznačajnija za naš turizam), ili nekom drugom nama srodnom regijom. To je moguće kroz (individualno ili skupno) obrađivanje i stvaranja virtualnog projekta još (ne)iskorištenih ili (ne)dovoljno iskorištenih potencijala, resursa istarske socio- teritorijalne stvarnosti, kroz prezentacije novih manifestacija ili kao pokušaj ponovne ali obuhvatnije revitalizacije već postojećih, kako manifestacija tako i turističkih destinacija. Zavisno o 'tipologiji' turista koji Hrvatsku, a posebno Istru imaju kao turističko odredište. Ishodi koji neminovno slijede iz sadržaja su: shvaćanje važnosti antropologije za sveobuhvatni fenomen turizma ; spoznati osnove iz kulturne i socijalne antropologije s posebnim osvrtom na antropologiju turizma ; spoznati povijesni razvoj znanstvene grane, njezine metodologije - posredstvom osnovnih teorijskih pretpostavka i to kroz najznačajnijih antropoloških škola (Engleska, Francuska, SAD, Italija) i njihovih predstavnika ; analiza ključnih tema i pojmova koja turizam problematiziraju iz antropološke perspektive poput: etnološki i kulturno- antropološki aspekti turizma. Uključenje baštine u turističkoj ponudi, njihova izvornost ili autentičnost, modifikacija kulture, turistički resursi, turističke atrakcije, etnološki i kulturno-antropološki aspekti turizma, ruralni turizam, urbane legende i drugo. Sve to u sklopu: razvoja turističkih sustava koji su kompatibilni s ekološkim i kulturnim obilježjima raznih teritorijalnih i održivih okruženja u srednjem ili dugoročnom periodu ; stvaranju novog načina promatranja lokalnih događaja ili događaja koji nas okružuju postavljajući jednu novu razinu razmatranja situacije ; nadležnosti koje moraju biti potvrđene pred društvenom javnosti, kako bi se izbjeglo ignoriranje proturječnih podataka.

turizam ; teritorij ; lokalna zajednica ; epistemologija ; autentičnost turizma

nije evidentirano

engleski

Tourism and territory

nije evidentirano

tourism ; territory ; local community ; epistemology ; authenticity in tourism experiences

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Buje:

2016.

978-953-58351-1-0

286

objavljeno

Povezanost rada

Ekonomija, Sociologija, Pedagogija, Etnologija i antropologija

Poveznice