Obitelji i drugi: prizori solidarnosti iz švedske književnosti i filma (CROSBI ID 643225)

Prilog sa skupa u zborniku | stručni rad | domaća recenzija

Tomić, Janica Obitelji i drugi: prizori solidarnosti iz švedske književnosti i filma // Kamen na cesti: granice, opresija i imperativ solidarnosti : radovi sa znanstvenog skupa “Marija Jurić Zagorka - život, djelo, naslijeđe/Preko granica: opresija i imperativ solidarnosti” održanog 25.-26. studenog 2016. u sklopu 10. Dana Marije Jurić Zagorke / Feldman, Lada Čale et al. (ur.). Zagreb: Centar za ženske studije, 2017. str. 65-72

Tomić, Janica

Obitelji i drugi: prizori solidarnosti iz švedske književnosti i filma

Pitanja granica, nacionalnih, klasnih i transgresije rodnih, kao i društvenih mehanizama solidarnosti s onima koji ih prelaze opća su mjesta u opisu švedske književnosti i kinematografije, vidljive u relevantnim strujanjima tzv. imigrantskog filma, izraženom nasljeđu ”političkog” ili feminističkog filma i šire. Rezultat je repertoar dostupnih uloga znatno šarolikiji od onih koje su npr. Jagoda Kaloper i Leonida Kovač iščitale kao zrcalnu sliku domaćeg ”kulturnog ekrana”, a koji priziva i podtekst radikalnih književnih naslova npr. Victorie Benedictsson, Carla J. L. Almqvista do niza novijeg datuma. Kontekstualni okvir nudi i sociološka studija kulturno specifičnih i međuovisnih konstrukta „individualizma“ i „solidarnosti“ u temeljima švedske države blagostanja (Berggren i Trägård). Iako konsenzus glasi da su se u zadnjih tridesetak godina u kinematografiji Švedske desile korjenite transformacije sažimane npr. frazom ”pomak prema internacionalizaciji”, rad se osvrće na recentnu produkciju filmskih i književnih naslova koji se vraćaju temi solidarnosti, s fokusom na njezine manifestacije van granica obiteljske ćelije. Uz filmove Turist (Turist/Force Majeure, 2014. red. Ruben Östlund), Hotel (Hotell, 2013., red. Lisa Langseth), odnosno romana poput Potrošnih (Enhet, 2008) Ninni Holmqvist ili antologije Ničija mama (Ingens mamma, 2013.) Josefine Adolfsson (ur.), razmatraju se i različite recepcije tih naslova kada pređu granice skandinavskog kulturnog kruga.

individualizam, solidarnost, švedski model, majčinstvo, (nuklearne) obitelji

Families and Others: Scenes of Solidarity from Swedish Film and Literature

individualism, solidarity, Swedish welfare state, motherhood, (nuclear) family

65-72.

2017.

9789536955596

Kamen na cesti: granice, opresija i imperativ solidarnosti : radovi sa znanstvenog skupa “Marija Jurić Zagorka - život, djelo, naslijeđe/Preko granica: opresija i imperativ solidarnosti” održanog 25.-26. studenog 2016. u sklopu 10. Dana Marije Jurić Zagorke

Feldman, Lada Čale et al.

Zagreb: Centar za ženske studije

29.02.1904-29.02.2096