Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Izvan okvira, kvalitativni iskoraci u shvaćanju i oblikovanju predškolskog kurikuluma (CROSBI ID 14587)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Slunjski, Edita Izvan okvira, kvalitativni iskoraci u shvaćanju i oblikovanju predškolskog kurikuluma. Zagreb: Element, 2015

Podaci o odgovornosti

Slunjski, Edita

hrvatski

Izvan okvira, kvalitativni iskoraci u shvaćanju i oblikovanju predškolskog kurikuluma

U ovom se radu istražuju neke nove mogućnosti razvoja predškolske odgojno-obrazovne prakse i kurikuluma, kako bi se pružila podrška ustanovama koje žele «izaći iz okvira». Rad je podijeljen na tri veća poglavlja, od kojih je prvo teorijski prikaz novih shvaćanja značajki odgojno-obrazovnog procesa i kurikuluma, drugo opisuje različita shvaćanja procesa unapređenja odgojno-obrazovne prakse i kurikuluma dok je u trećemu iznesen prikaz petogodišnjeg istraživanja i mijenjanja odgojno-obrazovne prakse i kurikuluma u sedam hrvatskih vrtića tj. njigovih 25 objekata. U prvom se poglavlju tumači kompleksnost odgojno- obrazovnog procesa i njezin utjecaj na planiranje aktivnosti i razvoj kurikuluma te njegova holistička priroda. Potom se opisuje važnost cjelovitog pristupa organizaciji aktivnosti i vrednovanju kvalitete. Objašnjava se i shvaćanje učenja kao autorske kreacije djeteta, koje iziskuje nove pristupe njegovu učenju i poučavanju. Isto tako, elaborira se i vrijednost autonomije i emancipacije djece koja zahtijeva repozicioniranje autoriteta odgajatelja i razvoj kvalitetnih odnosa s djecom. I napokon, razmatra se vrijednosti promatranja i razumijevanja djece i njihovih aktivnosti te ulogu odgajateljeva umijeća slušanja djeteta. Suvremena shvaćanja djeteta i njihove implikacije na organizaciju različitih segmenata odgojno-obrazovnog procesa i kurikuluma u radu se nazivaju «izvan okvira». U drugom su poglavlju izloženi različiti pristupi unapređenju odgojno-obrazovne prakse i kurikuluma te činjenica kako je proces tih promjena u Republici Hrvatskoj od 1991. do danas tekao na dva «kolosjeka». Jedan je od njih bio iniciran od službene obrazovne politike i zasnovan na ideji izrade programskog dokumenta koji bi trebao pomoći da se pedagoška praksa u vrtićima osuvremeni, a koji se naziva «od vrha prema dolje». Taj je pristup postigao skromne učinke zbog nekoliko razloga, od kojih je najistaknutiji neuvažavanje sustavnih obilježja odgojno-obrazovne prakse tj. njezine kompleksnosti i dinamičnosti. Drugim procesom, koji se odvijao paralelno a koji polazi «odozdo prema gore», u posljednjih su petnaestak godina ostvarene kvalitativne promjene u određenom broju vrtića u različitim gradovima Hrvatske. Riječ je o participacijskim akcijskim istraživanjima, tj. procesima postupnog izgrađivanja kvalitete prakse «iznutra», tj. u samim ustanovama. U njima se najviše poticala samorefleksija i zajednička refleksija akcija samih odgajatelja i drugih sudionika odgojno-obrazovnog procesa, kao najvažniji, integralni i samopodupirući proces razvoja kvalitetne (refleksivne) prakse. Pri tome su se odgajateljelji poticali na preuzimanje uloge aktivnih, kreativnih, konstruktivnih, misaonih subjekata i postajali predvodnicima pozitivnih promjena u vrtićima. Treće poglavlje rada, pod naslovom «Izvan okvira u praksi», prikazuje sam proces istraživanja i mijenjanja odgojno-obrazovne prakse i kurikuluma te rezultate postignute u tom procesu. Opisane su i neke relevantne rasprave tj. kritičke refleksije s odgajateljima i članovima stručnih timova vrtića (pedagog, psihgolog, socijalni pedagog i sl.), te načini na koji su im one omogućivale interpretiranje i bolje razumijevanje vlastitog profesionalnog iskustva i ostvarivanje kvalitetnijeg odgojno–obrazovnog rada. Posljednje je poglavlje podijeljeno na četiri cjeline. Prva prikazuje rezultate do kojih smo došli u području istraživanja prostorno-materijalnog okruženja vrtića, i to u arhitektonskom i pedagoškom smislu. U drugoj su cjelini prikazani rezultati istraživanja samoorganiziranih istraživačkih aktivnosti djece tj. utjecaj različitih čimbenika na njihovu količinu i kvalitetu te načine na koji su one povezane s procesom učenja djece. Treća cjelina prikazuje rezultate do kojih smo došli u području istraživanja ekspresivnih potencijala djece te uloge različitih izražajnih medija koje djeca u stvaralačkim aktivnostima koriste. Četvrta cjelina prikazuje rezultate do kojih smo došli u području istraživanja različitih aspekata uloge odgajatelja u oblikovanju odgojno-obrazovnog procesa, tj. količinu i kvalitetu njegovih izravnih i neizravnih intervencija u aktivnostima djece te njihov utjecaj na proces njihova učenja. Kompetencije odgajatelja reflektiraju se i u stvaranju konteksta slušanja te moderiranju rasprava djece, kao i u osiguravanju različitih izražajnih medija i poticanju djece na njihovo korištenje. I napokon, one se operacionaliziraju kroz poticanje djece na razmišljanje i propitivanje vlastitih znanja i razumijevanja te poticanju djece na samoevaluaciju vlastitih aktivnosti, postignuća i načina razmišljanja.

akcijsko istraživanje; predškolski kurikulum; profesionalne kompetencije

nije evidentirano

engleski

Outside the box

nije evidentirano

action research; preschool curriculum; professional competencies

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: Element

2015.

978-953-197-674-9

255

objavljeno

Povezanost rada

Pedagogija