Polak običaja i navade stare - Masopusni običaji Novog Vinodolskog-usmena pučka drama (CROSBI ID 14615)

Urednička knjiga | monografija (znanstvena)

Polak običaja i navade stare - Masopusni običaji Novog Vinodolskog-usmena pučka drama / Blažević, Branko (ur.) Novi Vinodolski: Katedra Čakavskog sabora, 2012

Blažević, Branko

Polak običaja i navade stare - Masopusni običaji Novog Vinodolskog-usmena pučka drama

Prije svega svrha ove knjige je da se na jednom mjestu opiše narodne običaje Novog Vinodoskog. Knjiga nosi naziv "POLAK OBIČAJA I NAVADE STARE - Masopusni običaji Novog Vinodolskog-usmena pučka drama". Ono što se nalazilo na mnogo mjesta u različitim izdavačkim oblicima, sada je sakupljeno na jednom mjestu gdje je dat prikaz cijelog novljanskog običaja kao primejr najpotpunije sačuvane usmene pučke drame u Hrvatskoj. Cilj knjige je zabilježiti i osvjetliti s različitih aspekata (kulturnog, povijesnog, etnološkog, muzikološkog, političkog) mesopusne običaje Novog Vinodolskog, te sve to predočiti na način da i praktično može poslužiti kao dragocjeno uputstvo za sve sudionike održavanja mesopusne ceremonije. To se odnosi na: detaljan opis ženske i muške narodne nošnje, novljanske narodne pjesame koje se pjevaju ne samo u narodnom kolu već i u drugim prilikama, sopnju i sopile, opis mesopustara i njihovih obveza i izgleda, te opis još mnogo toga što je manje poznato novim nadolazećim generacijama. U Novom Vinodoksom su sačuvani i originalne narodne nošnje i narodni instrument "sopile", pjesma uz ples, posebno narodni ples kolo (Novljansko kolo). Etnolozi upozoravaju da je upravo ta cjelovitost folklornog blaga bila uzrok što se to narodno blago u Novom Vinodolskom tako dobro sačuvalo, jer je jedan element, štitio drugi da ne propadne. Svi ti narodni običaji ostaci su starog, poganskog kulta kojim se slavilo dolazak proljeća i njegov trijumf nad svladanom i protjeranom zimom. Stoga su ti običaji veoma prošireni ne samo po našim krajevima nego i po cijeloj Europi. Međutim, posebnu notu novljanskim mesopusnim običajima daje cjelina sačuvane pučke drame i kolo u kojem se pjevaju i danas junačke pjesme. Time taj internacionalni običaj dobiva vrlo originalni i posve nacionalni karakter.

Narodni običaj ; Novi Vinodoloski

Carneval traditions of Novi Vinodolski- The Oral Folk Drama

folk custom ; Novi Vinodolski