"Venerino zrcalo. Folklorističke studije o sefardskoj književnosti" (CROSBI ID 14761)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | domaća recenzija

Delić, Simona "Venerino zrcalo. Folklorističke studije o sefardskoj književnosti". Zagreb: Litteris, 2015

Delić, Simona

"Venerino zrcalo. Folklorističke studije o sefardskoj književnosti"

Knjiga inovativno po prvi put kod nas progovara o žanru tradicijske balade uz argumentaciju komparativne književnosti i filologije, kao i znanosti o književnosti, pri čemu donosi prijepise izvornih španjolskih i sefardskih romanci i hrvatskih balada kao zasebnih baladnih tipova. Tako se donose prijepisi romanci "El moro cautivo", "La doncella enamorada del moro salvada por la Virgen" iz Arhiva Ramón Menéndez Pidal u Madridu, te balade tipa tamnovanje bana Zrinjanina, i Frane i Lijana, ove posljednje kao hrvatske inačice balade o Heroji i Leandru. Te se balade tumači kao i do sada uz potporu teorije čitateljskog odgovora i teorije zapleta koje je autorica koristila i u dosadašnjim svojim radovima (poglavito Silva Hispanica). Susret s folklorističkom djelatnošću akademkinje Maje Bošković-Stulli, kao i prepoznavanje folklorističkih afiniteta Federica Garcíje Lorke poentiraju ovu knjigu, prepoznajući upravo ove susrete posebno poticajnim za znanstveno bavljenje folklorom općenito. Knjigu otvara književno-antropološka studija o Isaku Samokovliji i citatima romanci u književnoj teksturi njegovih priča, a knjigu zatvara studija o žanru balade kao žanru svjetske knjjiževnosti, ravnopravnom drugim književnim žanrovima, što postaje posebno očito u kontekstu komparatističkih studija.

književnost, tradicijska balada. sefardska romanca

Knjiga donosi i prijepis Lorkine romance "Balada de un dia de julio" (1919.), popraćenu autoričinim prepjevom, a iznosi se i teza kako je romanca vjerojatno nastala u suglasju s tradicijskim romancama "La señas de esposo" i "La Infantina". Knjigu je recenzirao prof. dr.sc. Kralo Budor. U: “Simona Delić, Venerino zrcalo. Folklorističke studije o sefardskoj književnosti”, Prikazi NU 52/2, Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, 50/2 (2014) 2015, str. 267-337.

"Venus Mirror. Folkloristic Studies on Sephardic Literature"

literature, traditional ballad, Sephardic ballad

Zagreb: Litteris