Hobbesov moment: rađanje države (CROSBI ID 14835)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | domaća recenzija

Ribarević, Luka Hobbesov moment: rađanje države. Zagreb: Disput, 2016

Ribarević, Luka

Hobbesov moment: rađanje države

Knjiga Hobbesov moment: rođenje države u svome fokusu ima prvo pojmovno određenje države koje nalazimo u utemeljujućem djelu političke moderne, Levijatanu Thomasa Hobbesa iz 1651. Kao početna formulacija jednog od središnjih pojmova modernog političkog mišljenja, ono je na odlučujući način utjecalo na cjelokupan daljnji razvoj pojmovnog polja moderne političke teorije. Dijalog s Hobbesom stoga je nužna pretpostavka pronalaženja ključa za razumijevanje prirode Levijatana, dosega i ograničenja tog ishodišnog lika države. Je li taj umjetan čovjek gigantskih razmjera tek drugo ime za čudovišan aparat neumoljive moći koja porobljava čovjeka? Ili je pak riječ o pravnopolitičkom poretku u kojemu moć postoji samo u sprezi sa zakonom čiji su autori podanici sami i koja nema druge funkcije doli njihove zaštite? Odgovor na tu dvojbu autor traži u Hobbesovu epohalnom uvidu o ispreplitanju suverenosti i predstavništva kao dvaju uvjeta mogućnosti postojanja države. Države nema bez suverenosti koja je određena kao predstavnička vlast. Štoviše, država je upravo proizvod političkog predstavništva. Ovaj odlučujući spoznajni proboj u poimanju karaktera države u Hobbesovoj zreloj teoriji ostvaren je zahvaljujući uvođenju teorije autorizacije u argumentaciju Levijatana. Iz tog je razloga precizno vrednovanje tog problemskog sklopa u kontekstu cjeline njegove philosophiae civilis nezaobilazno polazište za pokušaj razumijevanja države kao temeljnog političkopravnog projekta moderne.

Thomas Hobbes ; država ; suverenost ; suveren ; autorizacija ; predstavništvo ; Levijatan

Hobbes's Moment: The BIrth of the State

Thomas Hobbes ; State ; sovereignty ; sovereign ; autorisation ; representation