Nacionalni i religiozni aspekti u djelima Mirka i Štefanije Jurkić (CROSBI ID 646049)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Tomić, Draženko Nacionalni i religiozni aspekti u djelima Mirka i Štefanije Jurkić. 2017

Tomić, Draženko

Nacionalni i religiozni aspekti u djelima Mirka i Štefanije Jurkić

Sami naslovi nekih Jurkićevih djela (Iz Završja, Dubrovačka legenda) već upućuju na nacionalne elemente. Pogledamo li Crtice i priče iz zapadne Bosne, područje od šume Koprivnice, Kupresa i Malovana do Livna i Glamoča s njegovim socijalnim, povijesnim i jezičnim posebnostima, onda u tom djelu nalazimo tek tri izraza: "hrvatsko more" u kontekstu govora o ljubavnoj pjesmi koja je došla iz Dalmacije (183), "hrvatska kuća" u kontekstu govora o trobojnici koju Jelica veze na svojim rupcima (193) i "hrvatska kraljevina" u kontekstu govora o Talijanima koji posežu za Dalmacijom (215). U pogovoru Štefanijinog romana Nevidljiva kraljica Mirko Jurkić piše o hrvatskoj povijesti. U Katalogu kolektivne izložbe Gabrijela Jurkića on piše o nekim nedosljednostima hrvatske kritike umjetnosti, a pridjev "hrvatski" najviše koristi u knjizi Životna škola Hrvatskog radiše. Štefanija Jurkić (1896. – 1971.), supruga Gabrijelova, suvremenica Mirkova, je vrlo plodna bosansko-hercegovačka spisateljica, učiteljica po zanimanju, u svojim djelima njeguje nacionalne motive. S ljubavlju i ženskom pronicavošću slika Bosnu i druge krajeve. Dotiče širok spektar tema i vrijednosnih aspekata, ali uvijek s duhovitim, ženstvenim, idealističkim potezima s dubokim vjerskim doživljajem. Uvjerena kako svim događajima ravna Bog koji šalje ljude tamo i ovamo, i ona na pozornicu svojih romana uvodi i s nje izvodi brojne likove bez aspiracija da ponudi barem neko rješenje ozbiljnije životne dileme. Uz to, upušta se u rješavanje međureligijskih napetosti, nažalost bez nekog većeg uspjeha, a ponekad i kompliciranih međuljudskih odnosa. Sad uočimo kako Mirkova djela, za razliku od nekih Štefanijinih djela, imaju izraženiju dinamiku i logiku fabule. Mirkove priče, iako stilom pisanja jednostavne, svojim sadržajem i unutarnjom porukom su upravo jezovite, na granici užasa. Za razliku od Štefanije on na pozornicu izvodi manje likova, ali ih temeljitije oblikuje, stvarno nazočeći u djevojčinoj i mladićevoj glavi, u staričinoj i starčevoj.

Mirko Jurkić, religija, nacija

National and religious aspects of the works of Mirko and Štefanija Jurkić

Mirko Jurkic, religion, nation