Mekousna pastrva (Salmothymus obtusirostris salonitana) u rijeci Žrnovnici (CROSBI ID 484572)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Tea ODAK, Tomislav TREER, Roman SAFNER, Ivica ANIČIĆ, Marina PIRIA Tea ODAK, Tomislav TREER, Roman SAFNER, Ivica ANIČIĆ, Marina PIRIA Odak, Tea ; Treer, Tomislav ; Safner, Roman ; Aničić, Ivica ; Piria, Marina Mekousna pastrva (Salmothymus obtusirostris salonitana) u rijeci Žrnovnici // XXXVII. Znanstveni skup hrvatskih agronoma / Žimbrek, Tito (ur.). Zagreb: Kuliš, 2003. str. 429-432-x

Tea ODAK, Tomislav TREER, Roman SAFNER, Ivica ANIČIĆ, Marina PIRIA Tea ODAK, Tomislav TREER, Roman SAFNER, Ivica ANIČIĆ, Marina PIRIA Odak, Tea ; Treer, Tomislav ; Safner, Roman ; Aničić, Ivica ; Piria, Marina

Mekousna pastrva (Salmothymus obtusirostris salonitana) u rijeci Žrnovnici

Specifičan zemljopisni položaj Hrvatske pogodovao je da se na relativno malom području nađe veliki broj endemskih vrsta. Vrsta koja posebno pobuđuje interes u ihtiološkim krugovima je mekousna pastrva, Salmothymus obtusirostris Heckel, 1851., predstavnik porodice Salmonidae. To je endemska veoma ugrožena vrsta srednjeg i južnog jadranskog sliva. S obzirom na njena morfološka svojstva, mekousna pastrva je podijeljena na četiri podvrste: “solinka” (S. o. salonitana Karaman, 1926.), koja živi u rijekama Jadru i Žrnovnici; “zlousta” (S. o. krkensis, Karaman 1926.) koja živi u rijeci Krki; S. o. oxyrhynchus Steindachner, 1882., a nalazimo je u rijeci Neretvi i njenim pritocima i S. o. zetenzis Hadžišče, 1962. koja naseljava rijeku Zetu u Crnoj gori (Vuković i Ivanović, 1971). Prepoznatljiva je izgleda, koji se znatno razlikuje od tipičnog izgleda pastrve. Nastanak mekousne pastrve seže u doba srednjeg Pliocena, oko 3 milijuna godina unazad. Na područje u kojem je danas nalazimo, ledeno doba nije imalo velik utjecaj, te joj se stoga kroz evoluciju nije bilo potrebno prilagođivati novim uvjetima staništa. Stoga se, za razliku od drugih vrsta pastrva, očuvala u svom izvornom obliku (Snoj i sur., 2002a). Karakterizira je sličnost i sa lipljenom i sa pastrvom, a upravo radi te svoje specifičnosti poznata je širom svijeta. Osnovne morfološke karakteristike su izdužena njuška, sitni zubi, mala usta sa zadebljalim mesnatim usnama, malene ljuske sa zlatnim sjajem. Na tijelu na području iza škrga do leđne peraje gusto su raspoređene crne točke, crvene točke su rijeđe, no one dopiru do kraja tijela, a rep je bez točki (Karaman, 1927). Radi većeg broja arhaičnih morfoloških osobina, mnogi je autori opisuju kao reliktan tip pastrve.

Mekousna pastrva; Salmothymus obtusirostris salonitana ;Žrnovnica

Soft-muzzled trout (Salmothymus obtusirostris salonitana) in the Žrnovnica river

Soft-muzzled trout; Salmothymus obtusirostris salonitana; Žrnovnica