Restrukturiranje HEP – Operatora distribucijskog sustava d.o.o. (CROSBI ID 410331)

Ocjenski rad | specijalistički sveučilišni poslijediplomski rad

Šimek, Željko Restrukturiranje HEP – Operatora distribucijskog sustava d.o.o. / Žiković, Saša (mentor); Rijeka, Ekonomski fakultet, Rijeka, . 2017

Šimek, Željko

Žiković, Saša

Restrukturiranje HEP – Operatora distribucijskog sustava d.o.o.

HEP-Operator distribucijskog sustava (HEP ODS) članica je HEP grupe te je jedino društvo u Republici Hrvatskoj koje se bavi reguliranom djelatnošću distribucije električne energije. Budući da HEP-ODS prvenstveno djeluje u reguliranoj djelatnosti te u stvari predstavlja monopolistu u tom segmentu tržišta električne energije klasični poslovni izazovi i odluke u smislu izbora najučinkovitijeg poslovnog modela nisu bili u fokusu menadžmenta tvrtke. HEP grupa je tvrtka od posebnog državnog značaja, a djelatnosti prijenosa električne energije (Hrvatski operator prijenosnog sustava – HOPS) i distribucije električne energije (HEP-ODS) su monopolista na svom području djelovanja. Liberalizacija tržišta električne energije dovela je do restrukturiranje cjelokupnog elektroenergetskog sektora. Iako je ostala regulirana djelatnost distribucija je isto tako suočena s novim zahtjevima te je liberalizacija tržišta električne energije uzrokovala važne promjene u radu HEP-ODS-a. Budući da HEP-ODS ima monopolnu poziciju zakonodavac mu je regulatorno odredio razinu prihoda. Zamišljeno je da zadana razina prihoda mora omogućiti normalno poslovanje i razvoj tvrtki koje obavljaju reguliranu djelatnost. Iako HEP-ODS nije izravni sudionik tržišta električne energije, ODS ima iznimno važnu zadaću za tržište, a to je omogućiti nesmetano funkcioniranje i razvoj maloprodajnog tržišta električne energije. Pri restrukturiranju elektroenergetskog sektora ne postoji univerzalni model prelaska na zahtjeve Europskih energetskih paketa za tvrtku kao što je HEP grupa. U Hrvatskoj, ako i ostatku CEE (Central and East Europe - centralne i istočne Europe) važan čimbenik u restrukturiranju elektroenergetskog sektora je socio-ekonomsko naslijeđe. To se prvenstveno odnosi na prelazak iz socijalističkog uređenja s planskom privredom na parlamentarnu demokraciju i tržišnu ekonomiju. Cijeli proces tranzicije još je posebno bio naglašen malverzacijama u privatizaciji, lošim upravljanjem resursima, nedostatkom jasne vizije i strategije te manjkom domaćeg i stranog kapitala. Kako bi se HEP-ODS prilagodio novonastaloj situaciji u svom sektoru ali i budućim trendovima potrebno je učiniti nekoliko stvari: povećati učinkovitost, kako financijsku tako i tehničku ODS-a (smanjeni gubici, veća iskoristivost), smanjiti opterećenje državnog proračuna kroz smanjenje/ukidanje subvencija za proizvodnju i prijenos električne energije te iskorak hrvatskih elektroenergetskih tvrtki u regiju putem akvizicija i spajanja.

HEP ODS, restrukturiranje, povećanje učinkovitosti

Restructuring of HEP - Distribution System Operator d.o.o.

HEP DSO, restructuring, increase of efficiency