Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Kapelica sv. Martina u Vlaškoj ulici i svečevi prikazi u Zagrebu tijekom 17. i 18. stoljeća (CROSBI ID 58758)

Prilog u knjizi | stručni rad | domaća recenzija

Šourek, Danko Kapelica sv. Martina u Vlaškoj ulici i svečevi prikazi u Zagrebu tijekom 17. i 18. stoljeća // Putovima europske nematerijalne baštine u 21. stoljeću: Sv. Martin, simbol dijeljenja / Sur les chemins européens du patrimoine immatériel au XXIe siècle : saint Martin, symbole du partage / Zaradija Kiš, Antonija ; Sabotič, Ines (ur.). Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF) ; Kulturni centar sv. Martin, 2016. str. 311-331

Podaci o odgovornosti

Šourek, Danko

hrvatski

Kapelica sv. Martina u Vlaškoj ulici i svečevi prikazi u Zagrebu tijekom 17. i 18. stoljeća

Usprkos njegovoj popularnosti u sjeverozapadnom djelu Hrvatske, prikazi sv. Martina u Zagrebu nisu osobito česti. Uz kapelicu podno Susedgrada povezanu s mjesnim blaženikom istoga imena, vizualne manifestacije svetčeva čašćenja danas su koncentirane na područje Kaptola, Nove Vesi i Vlaške ulice. Kao svojevrsno žarište njihova širenja ističe se pri tome zagrebačka katedrala, a kao najistaknutiji topos kapelica u povijesnoj Laškoj Vesi. Iako pomalo čudi da niti jedan od mnogobrojnih oltara koji su tijekom proteklih stoljeća resili zagrebačku katedralu nije bio posvećen sv. Martinu, ovaj je svetac (u sklopu opsežnijih ikonografskih cjelina) svojom prisutnošću obilježavao neka od najznačajnijih mjesta njezine unutrašnjosti. Na samom ulazu, posjetitelje je katedrale dočekivao monumentalni oltar posvećen sv. Mihaelu koji je posve slobodno stajao na početku glavnoga crkvenoga broda. Središnju nišu sa skulpturom titulara okruživali su kipovi svetoga ugarskoga kralja Stjepana (kojem je katedrala izvorno bila posvećena), sv. Martina te svetih Josipa i Mateja. I u prostoru prezbiterija sveti je Martin zauzimao – s liturgijskoga motrišta – osobito važno mjesto. Opisi zagrebačke katedrale iz XVII. i XVIII. st. opetovano naime svjedoče o postojanju raskošne kustodije u sklopu čije je elaborane skulptorske dekoracije sv. Martin upotpunjavao skupinu ugarskih vladarskih svetaca. Skulptura sv. Martina stajala je i na oltaru posvećenom sv. Emeriku koji je do obnove potkraj XIX. st. stajao uz drugi stupac između glavnoga i sjevernoga broda crkve. Konačno, u naglašenije osobnom kontekstu, svetoga Martina moglo se zateći i prikazanoga na atičkoj slici oltara posvećenog apostolskim prvacima svetima Petru i Pavlu, koji je u tzv. vanjskoj sakristiji katedrale dao postaviti zagebački biskup Martin Borković (1667. – 1687.). Niti jedan od navedih prikaza sv. Martina – kao ni ikonografske cjeline koje su sačinjavali – više se ne nalaze u zagrebačkoj katedrali. Uklonjeni su – a neki od njih i zauvjek izgubljeni – tijekom obnova započetih već krajem XVIII. st. Ipak, u svetištu katedrale od sredine XIX. st. do danas vjernike promatra kip svetoga biskupa, dio vrijednoga ranohistoricističkoga ansambla münchenskoga kipara Anselma Sickingera.

Sv. Martin ; Vlaška ulica ; zagrebačka katedrala ; ikonografija

nije evidentirano

engleski

St. Martin's chapel in Vlaška Street and his images in Zagreb during the 17th and 18th centuries

nije evidentirano

St. Martin ; Vlaška Street ; Zagreb cathedral ; iconography

nije evidentirano

Podaci o prilogu

311-331.

objavljeno

Podaci o knjizi

Putovima europske nematerijalne baštine u 21. stoljeću: Sv. Martin, simbol dijeljenja / Sur les chemins européens du patrimoine immatériel au XXIe siècle : saint Martin, symbole du partage

Zaradija Kiš, Antonija ; Sabotič, Ines

Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF) ; Kulturni centar sv. Martin

2016.

9789538089022

Povezanost rada

Povijest umjetnosti