Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Roditeljska kompetencija i (ne)pedagoška zanimanja (CROSBI ID 410714)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Mandarić Vukušić, Anita Roditeljska kompetencija i (ne)pedagoška zanimanja / Maleš, D. (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2016

Podaci o odgovornosti

Mandarić Vukušić, Anita

Maleš, D.

hrvatski

Roditeljska kompetencija i (ne)pedagoška zanimanja

Rad se bavi usporedbom samoprocjene roditeljske kompetencije u aspektu zadovoljstva roditeljstvom i roditeljskom učinkovitosti, roditeljskih uvjerenja o odgojnim postupcima, slike o djetetu te općeg doživljaja kompetentnosti za roditeljsku ulogu roditelja pedagoških i nepedagoških zanimanja. Poticaj za ovo istraživanje bili su rezultati više provedenih istraživanja koji su potvrdili da razina obrazovanja i vrsta zanimanja roditelja mogu utjecati na obnašanje roditeljske uloge. Na tragu tih rezultata ovaj je rad krenuo od pretpostavke da pedagoške kompetencije koje su temelj pedagoških zanimanja mogu pripadnike takvih zanimanja učiniti kompetentnijim roditeljima. Istraživanje se sastoji od teorijskog i empirijskog dijela. U teorijskom dijelu rada problematizira se pitanje suvremene obitelji i njezinih funkcija, razmatraju se promjene do kojih je došlo u obiteljskom odgoju pod utjecajem suvremenih društvenih promjena te se u tom kontekstu sagledava nova uloga roditelja. Roditeljstvu se pristupa kao ulozi, procesu i/ili odnosu, a naglasak se u razmatranju stavlja na odnos roditeljske i radne uloge te roditeljske kompetencije. Polazište je cjelokupnog pristupa da se od suvremenog roditelja očekuje da odgoji samostalnog, produktivnog i odgovornog pojedinca, a takvoj zadaći mogu odgovoriti samo pedagoški kompetentni roditelji koji su u stanju prepoznati, razumjeti i na odgovarajući način odgovoriti na djetetove potrebe. Cilj empirijskog dijela istraživanja je utvrditi postoji li razlika u različitim područjima roditeljske kompetencije između roditelja pedagoških i nepedagoških zanimanja. Ispitivanjem je obuhvaćeno 437 visokoobrazovanih roditelja pri čemu je 208 roditelja bilo pedagoških zanimanja (odgojitelji, učitelji razredne nastave, nastavnici predmetne i stručne nastave), a 229 roditelja nepedagoških zanimanja (ekonomija, medicina, pravo, građevina, informatika, elektrotehnika). Za sve roditelje u uzorku uvjet je bio da imaju jedno dijete u dobi od tri do sedam godina (bez obzira na broj i dob ostale djece u obitelji). U istraživanju se krenulo od generalne hipoteze da ne postoji razlika u samoprocjeni roditeljske kompetencije u aspektu zadovoljstva roditeljstvom i roditeljskoj učinkovitosti, roditeljskih uvjerenja o odgojnim postupcima, slike o djetetu te općeg doživljaja kompetentnosti za roditeljsku ulogu s obzirom na pedagoška i nepedagoška zanimanja roditelja, a koja je djelomično potvrđena. Razlika između ova dva uzorka pokazala se na subskalama: roditeljska učinkovitost, uvjerenja o uključenosti roditelja u odgoj djece, korištenje indukcije, odgovaranje na plač djeteta i nepotrebnost tjelesnog kažnjavanja, a nije se pokazala na subskalama: zadovoljstva roditeljstvom, uvjerenja o važnosti poslušnosti i podređenosti djeteta, slici djeteta te u samoprocjeni sposobnosti u, i znanjima o roditeljskom djelovanju. Rezultati su pokazali da se roditelji pedagoških zanimanja osjećaju učinkovitijima u svom roditeljstvu, te da imaju suvremenija uvjerenja o važnosti uključenosti roditelja u odgoj djece, primjeni indukcije, poželjnom pravodobnom odgovaranju na djetetov plač i nepotrebnosti tjelesnog kažnjavanja djece od roditelja nepedagoških zanimanja. Ovakav rezultat pokazao je da su pedagoška zanimanja roditelja u odnosu sa roditeljskom kompetencijom, stoga je moguće zaključiti da pedagoške kompetencije koje su temelj pedagoških zanimanja mogu pridonijeti roditeljskoj kompetenciji, iako ne na svim njenim aspektima. Na temelju svih rezultata izneseni su zaključci rada kao i ograničenja istraživanja te prijedlozi moguće primjene dobivenih rezultata.

odgojni postupci, roditeljstvo, roditeljska kompetencija, slika o djetetu, roditeljska uvjerenja, zanimanja roditelja

nije evidentirano

engleski

Parental Competence and (Non)pedagogical Professions

nije evidentirano

rearing practices, parenting, parental competence, image of the child, parental beliefs, parents´ profession

nije evidentirano

Podaci o izdanju

269

06.07.2016.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija