Leksikon biblijskih muškaraca (CROSBI ID 15376)

Autorska knjiga | leksikon

Dodig, Slavica Leksikon biblijskih muškaraca. Zagreb: Medicinska naklada, 2017

Dodig, Slavica

Raič, Anđa

Leksikon biblijskih muškaraca

Sadržaj knjige podijeljen je u glavna poglavlja: 1. UVOD, 2. LEKSIKON, 3. PRILOZI, 4. LITERATURA. U Uvodu autorica je na 40-ak stranica prikazala povijesni okvir biblijskih vremena te tako pokazala utjecaj zemalja dnevnoga bliskog istoka na zbivanja u Palestini. Posebno se osvrnula na još uvijek nedefinirane podatke o datumu Isusovog rođenja i smrti, na kronologiju Isusovog života, rezultate arheoloških istraživanja. Uzme li se u obzir činjenica da je Herod Veliki, koji je naredio pomor dječaka u Betlehemu, umro 4. god. pr. Kr., može se smatrati da je Isus rođen 4. god. pr. Kr. ili nekoliko mjeseci ranije, dakle ujesen 5. god. pr. Kr., a raspet je bio 31. godine. Neki povjesničari smatraju da je Isus živio od 2. god. pr Kr. do 3. travnja 33. godine kršćanske ere. Nakon poglavlja o odabiru imena u drevna biblijska vremana i ulozi pojedinih muških likova, autorica je prikazala rodoslovlja praotaca od Adama, preko Noe, Abrahama, Davida do Isusa, rodoslovlja glavara dvanaest izraelskih plemena, popis sudaca, vojskovođa, kraljeva, proroka, svećenika i velikih svećenika i apostola. Zanimljiva su dva zadnja poglavlja u Uvodu: Poimanje Boga i Poruka muškaraca od Adama do Isusa, u kojima daje teološku poruku biblijskih muškaraca. Uvodni dio upotpunjen je s jednom slikom i 13 tablica s brojnim korisnim podatcima. To su: 1. Kronolgija biblijskih događanja od rođenja Abrahama do stvaranja Ujedinjenog kraljevstva, 2. Razdoblja vladavine židovskih kraljeva, 3. Helenističko i rimsko razdoblje, 4. Događanja u ranoj Crkvi, 5.Popis biblijskih kraljeva i dužnosnika o kojima svjedoče arheološke iskopine, 6. Najčešća muška biblijska imena, 7. Broj popisanih muškaraca u Sinajskoj pustinji (Prvi popis) i na Moapskim poljanama (Drugi popis), 8. Popis sudaca od povratka iz Egipta do osnivanja Ujedinjenog kraljevstva, 9. Popis židovskih kraljeva i proroka u vrijeme Ujedinjega i podijeljenog kraljevstva do pada Jeruzalema, 586. godine pr. Kr., 10. Popis vojskovođa u Starom zavjetu, vojvoda nad Davidovim junacima i Davidovih junaka, 11. Imena koja se nadijevaju Bogu u Starom i Novom zavjetu, 12. Pridjevi kojima se opisuju Božje osobine u Starom i Novom zavjetu, 13. Pojmovi kojima Bog sebe opisuje. Poglavlje LEKSIKON donosi popis muškaraca s vlastitim imenom i muškaraca bez vlastitog imena (npr. aba, arkanđeli, Baalov vjernik, bilježnik, čarobnjak, Davidove pristaše, Davidovi sinovi, đavao, đavolski poglavica, faraon, glasnik, hodočasnici, Isusova braća, izraelski prvorođenci, kerubini, liječnik, ljetopisac, Mesija, pastir, prosjak, rob, zakonoznanac, veliki svećenik, zvjezdar). Uz muška imena dodano je značenje svakog pojedinog imena, kratak, leksikografski opis života dotičnog muškarca, uz navod mjesta u Bibliji na kojem se muškarac spominje i opisuje. PRILOZI kao poglavlje sadrže vrlo vrijedan popis muških zanimanja (241 zanimanje), popis biblijskih knjiga Staroga i Novog zavjeta, hebrejski i glagoljički alfabet i popis nekih imena na hebrejskom pismu te na hrvatskoj uglatoj glagoljici. Ovdje je i Pojmovnik, koji značajno pomaže u razumijevanju teksta knjige. Na kraju je popis korištene LITERATURE sa 180 citata. Uvod knjige zajedno s ostalim poglavljima predstavlja logičnu cjelinu.

Biblija, Stari zavjet, Novi Zavjet, muškarac

Lexicon of Biblical Men

Bible, Old Testament, New Testament, man