Ocjenski rad | doktorska disertacija

Drljača, D. Miroslav Konstruktivistička paradigma u metodici likovnog vaspitanja / Matijević, Milan (mentor); Banja Luka, . 2017

Drljača, D. Miroslav

Matijević, Milan

srpski

Konstruktivistička paradigma u metodici likovnog vaspitanja

Na temelju proučene aktualne literature i nastavne prakse iz oblasti metodike likovnog odgoja određeni su ciljevi istraživanja, kojima je trebalo ispitati kako učenici osnovnih škola i gimnazija percipiraju postojeću nastavu likovne kulture te kako u nastavnoj praksi funkcioniraju metodički scenariji likovnog odgoja koji su zasnovani na konstruktivističkoj metodičkoj paradigmi. Kao metodološka rješenja primijenjena su akcijska istraživanja, zatim Art-based Research te etnografska metoda i delfi postupak. Istraživanje je provedeno u jedanaest osnovnih škola i deset gimnazija u Republike Srpske u BiH. Uzorak istraživanja obuhvatio je N = 425 učenika, od čega N = 227 učenika devetih razreda i N = 198 učenika drugih razreda gimnazija. U projektnoj sedmici je sudjelovao 61 nastavnik, te 29 učenika u osnovnoj i 29 učenika u gimnazijama. U delfi postupku sudjelovalo je N = 10 nastavnika. Analizom upitnika utvrđeno je da u pogledu procjene važnosti nastave likovne kulture i glede aktivnosti učenika u nastavi likovne kulture, postoji statistički značajna razlika na temelju spola u kojem učenice i učenici s dovoljnim uspjehom više procjenjuju važnost i aktivnosti u nastavi likovne kulture. Tijekom projektne sedmice učenici su vlastitom aktivnošću došli do spoznaja o bojama, ali i o sebi i svijetu koji ih okružuje. U tri kruga delfi postupka stručnjaci su se usuglasili da će nastava likovnog odgoja u 2025. godini biti značajno unaprijeđena, po pitanju metoda i scenarija koji će se koristiti u nastavi, uvjeta za rad, suvremenih sredstava, ali i nagrada kako za učenike tako i za nastavnike. Polazeći od konstruktivističke ideje istraživanja u radu pokazuju da se u nastavi likovnog odgoja moraju dogoditi značajne promjene, pri čemu će učenik postati subjekt nastavnog procesa koji na temelju vlastitog iskustva, ali uz pomoć nastavnika dolazi do spoznaje.

konstruktivizam, likovni odgoj, projektna nastava, delfi metoda, samostalna aktivnost učenika

Rad je napisan ćiriličnim pismom

A constructivist paradigm in the method of art education