Fakcija i fikcija u romanu "Prosjaci i sinovi" Ivana Raosa (CROSBI ID 412701)

Mustapić, Marija Fakcija i fikcija u romanu "Prosjaci i sinovi" Ivana Raosa / prof. dr. sc. Marko Dragić (mentor); Split, Filozofski fakultet u Splitu, . 2017

Mustapić, Marija

prof. dr. sc. Marko Dragić

Fakcija i fikcija u romanu "Prosjaci i sinovi" Ivana Raosa

Zahvaljujući brojnim djelima, među kojima i zavičajnom romanu „Prosjaci i sinovi“, Ivan Raos zasigurno se može nazvati jednim od najpoznatijih i najraznovrsnijih pisaca hrvatske poslijeratne književnosti. Roman koji svjedoči o životu triju generacija – Kikaša, Matana (Prvog) i Matana Drugog, predstavlja sintezu Raosove proze. Usmena književnost, faktivni i fiktivni događaji postali su temeljem Raosovih „Prosajaka“. Romanom se Raos pokazao i kao izvrstan poznavatelj hrvatske povijesti i povijesnih predaja. Povijesna predaja o kralju Zvonimiru i njegovu tobolčaru Godislavu uzrok je prosjačkom zanatu Raosovih likova. Od brojnih hajduka koje Raos navodi, istaknuti su Mijat Tomić, Roša harambaša i Andrijica Šimić kojeg je izdao kum Ante Garac. Mitske i demonolške predaje i nadnaravna bića zauzimaju posebno mjesto u imotskoj kulturi, a najveći značaj ipak nose vile. Osobni doživljaj s demonskim, onostranim bićem osnova je svake demonološke predaje. Romanom „Prosjaci i sinovi“, svojvrsnim hibridom usmene i pisane književnosti, Ivan Raos je doprinio očuvanju hrvatske usmene književnosti, hrvatske duhovnosti i prije svega nematerijalne kulturne baštine.

Ivan Raos, predaje, fakcija, fikcija, Prosjaci i sinovi

FACTION AND FICTION IN THE NOVEL PROSJACI I SINOVI BY IVAN RAOS

Ivan Raos, tales, faction, fiction, Prosjaci i sinovi