Decision Support Tools and Alarms and Events Analysis in SCADA Systems for Managing the Electrical Transmission Grid (CROSBI ID 652640)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Peharda, Domagoj ; Kekelj, Ana ; Ivanković, Igor ; Žubrinić-Kostović, Ksenija Decision Support Tools and Alarms and Events Analysis in SCADA Systems for Managing the Electrical Transmission Grid // 13. Savjetovanje Bosanskohercegovačkog Komiteta CIGRÉ / Bičakčić, Edhem (ur.). Sarajevo: Bosanskohercegovački Komitet CIGRÉ, 2017. str. 1-10

Peharda, Domagoj ; Kekelj, Ana ; Ivanković, Igor ; Žubrinić-Kostović, Ksenija

Decision Support Tools and Alarms and Events Analysis in SCADA Systems for Managing the Electrical Transmission Grid

Integracija novih tehnologija u prijenosnoj mreži omogućavaju razvoj pametnih mreža u centrima upravljanja. Sve više podataka dolazi u dispečerski centar, te je sve veće područje i broj opreme pod nadzorom, a i sve veći broj različitih uređaja je upravljivo. Zbog toga pametne mreže zahtijevaju i pametnu kontrolnu sobu. Takav veliki broj podataka zahtjeva nove načine i tehnologije za analizu događaja i alarma u realnom vremenu, a i za naknadnu analizu. Sustav za praćenje atmosferskih pražnjenja omogućava operateru pravodobno upozorenje na moguće probleme u mreži, te u stvarnom vremenu korelira ispade dalekovoda i transformatora s udarima gromova, što pomaže operaterima odlučiti o daljnjim aktivnostima koje je potrebno učiniti za normaliziranje stanja mreže. Moderni SCADA sustavi dohvaćaju gotovo sve podatke koji se mogu poslati iz sustava koji nadziru i upravljaju. To uzrokuje veliki broj alarma i događaja koji uvelike prelaze preporučene granice za opterećenost operatera informacijama. U radu je predstavljen broj alarma i događaja u slučajno izabranom mjesecu, te za izabrani poremećaj u elektroenergetskom sustavu. Sustav za inteligentnu obradu alarma koristi topologiju mreže, te mjerenja i indikacije za grupiranje i izoliranje alarma koji za posljedice imaju ispade elemenata mreže. Sustav za inteligentnu obradu alarma drastično smanjuje broj informacija koje se prosljeđuju operaterima time što alarme koji imaju zajednički uzrok grupira zajedno, te ih predstavlja na geografskoj shemi u grafičkom obliku. SCADA sustav generira veliki broj podataka svaki dan, te je gotovo nemoguće ručno pregledavanje takvog velikog broja podataka. Za analizu takvog broja podataka potrebno je koristiti alate koji mogu lako i interaktivno grupirati podatke. Grupiranjem podataka po raznim kriterijima, te povezivanjem istih s karakteristikama elemenata i topološkim smještajem moguće je pronalaziti anomalije i donositi neke poslovne i tehničke odluke. Anomalije mogu ukazivati na probleme s određenim mjerenjima ili indikacijama, no mogu otkriti i kvarove na elementima mreže. Veliki broj određenih alarma mogu ukazivati na potrebu njihove reklasifikacije kao događaje. Također ti podaci mogu se koristiti i za održavanje elemenata prijenosne mreže. Novi sustavi potpore operateru i analize alarma i događaja služe za smanjivanje opterećenja na operatere koji pojavom modernih SCADA sustava dobivaju višestruko veći broj informacija nego što je to bio slučaj u prošlosti. Sustavi potpore operateru ne mogu zamijeniti ulogu čovjeka no u slučaju poremećaja mogu pomoći u točnijoj i pravodobnijoj odluci.

SCADA, lightning detection, alarm processing, signal analyses, control, maintenance

referat C2.07

1-10.