Struktura opskrbnog lanca jabuka i analiza odnosa između članova lanca (CROSBI ID 244003)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Mesić, Željka ; Jezidžić, Ana ; Tomić, Marina ; Hadelan, Lari
hrvatski
Struktura opskrbnog lanca jabuka i analiza odnosa između članova lanca
Cilj ovog rada bio je utvrditi strukturu i stanje u opskrbnim lancima jabuka, te analizirati odnose između članova lanca. Anketno istraživanje provedeno je na uzorku od 50 proizvođača i 10 otkupljivača (distributera) jabuka. Rezultati istraživanja su pokazali da proizvođači jabuke plasiraju na tržište putem izravnih i neizravnih kanala prodaje. Izravna prodaja krajnjem potrošaču vrši se prodajom na gospodarstvu i dostavom na kućni prag dok neizravni kanali prodaje uključuju prodaju jabuka voćarnama i distributerima. Jabuka iz malih privatnih voćarni dolazi izravno do kupca, dok se jabuka iz distribucijskih centara plasira preko gradskih tržnica, malih prodavaonica u susjedstvu i trgovačkih lanaca do krajnjeg kupca. Analizirajući ukupnu suradnju između članova opskrbnog lanca utvrđeno je da su međusobnim odnosima najzadovoljniji proizvođači, a najmanji stupanj zadovoljstva utvrđen je u odnosu između otkupljivača (distributera) i trgovaca. Najčešći problemi s kojim se proizvođači susreću prilikom prodaje jabuka su niska otkupna cijena, način plaćanja, te nepoštivanje rokova plaćanja, dok otkupljivači (distributeri) kao najčešće probleme u odnosu s proizvođačima navode nepoštivanje rokova isporuke i kvalitetu jabuka, te poštivanje dogovora. Kod prodaje jabuka trgovcima distributeri kao najvažnije probleme u poslovanju izdvajaju dogovor oko postizanja prihvatljive prodajne cijene te previsoke standarde kvalitete jabuka pri otkupu. Prema nalazima istraživanja moguće je zaključiti da postoje značajne razlike u percepciji odnosa proizvođača i tržnih posrednika u opskrbnom lancu jabuka. Kako bi povećali uspješnost opskrbnih lanaca jabuka potrebno je: (1) poslovati u skladu s zakonom u kojem su definirani rokovi ispunjenja novčanih obveza, (2) zakonski regulirati nepoštene trgovačke prakse (eksploatacijski ugovori, visoki rabati, kratki rokovi isporuke, povrat neprodane robe), (3) poboljšati komunikaciju i razvijati partnerske odnose temeljene na povjerenju. Rezultati istraživanja mogu poslužiti kao informativna podloga istraživačima u području upravljanja opskrbnim lancima prehrambenih proizvoda te svim ispitanicima čije su tvrtke sudjelovale u istraživanju na način da ih potakne da na temelju utvrđenog stanja poduzmu određene mjere za poboljšanje uspješnosti opskrbnih lanaca kojima pripadaju.
tržište jabuka ; Hrvatska ; opskrbni lanac ; poslovni odnosi
nije evidentirano
engleski
Structure of the apple supply chain and analysis of relationship between supply chain members
nije evidentirano
apples market, Croatia, supply chain, relationship
nije evidentirano