Kronotop djetinjstva u romanima "Adio kauboju" Olje Savičević Ivančević i "Ja se ne bojim" Niccolòa Ammanitija (CROSBI ID 415817)

Klepić, Barbara Kronotop djetinjstva u romanima "Adio kauboju" Olje Savičević Ivančević i "Ja se ne bojim" Niccolòa Ammanitija / Levanat-Peričić, Miranda (mentor); Zadar, Odjel za kroatistiku i slavistiku, . 2016

Klepić, Barbara

Levanat-Peričić, Miranda

Kronotop djetinjstva u romanima "Adio kauboju" Olje Savičević Ivančević i "Ja se ne bojim" Niccolòa Ammanitija

Polazeći od Bahtinove teorije romana u ovom se radu analizira kronotop djetinjstva u dvama suvremenim romanima – "Adio kauboju" hrvatske spisateljice Olje Savičević Ivančević i "Ja se ne bojim" talijanskog autora mlađe generacije, Niccòloa Ammanitija. Konceptom kronotopa Bahtin je ukazao na vremenske i prostorne odnose unutar književnog teksta, koji su po svojoj prirodi uzajamni i koji u toj uzajamnosti oblikuju nerazlučivu cjelinu "vrijemeprostora". Budući da se u spomenutim romanima veze vremena i prostora zapliću oko središnjeg motiva djetinjstva, ono se može smatrati dominantnim kronotopskim obilježjem obaju romana. Stoga se u središnjem dijelu rada ovaj problem prati poredbenom analizom, na nekoliko sadržajnih razina: Bahtinov pojam kronotopa, kronotop povratka u djetinjstvo, kronotopičnost likova djece i odnos likova djece prema ostalima. U romanu "Adio kauboju" "vrijemeprostor" djetinjstva počinje se oblikovati povratkom protagonistkinje Dade u obiteljsku kuću s namjerom razotkrivanja bratova samoubojstva, te nastavlja kroz narativne izlete u prošlost u kojima obiteljsku, privatnu razinu stalno prati kolektivna, društvena. Obje prošlosti zasjenjene su tranzicijskim osjećajem gubitka vrijednosti. Traumatično iskustvo provučeno je kroz infantilnu vizuru, što s jedne strane sužava perspektivu i usporava rasplet, a s druge stilski obogaćuje i oneobičava jezični izraz. U Ammanitijevu romanu "Ja se ne bojim" u ulozi pripovjedača pojavljuje se devetogodišnji protagonist Michele. Kronotop djetinjstva u Ammanitijevu romanu obilježava zaustavljeno vrijeme odrastanja u zabiti, u kojoj do prekretnice koja ubrzava vrijeme odrastanja dolazi kada Michele slučajno otkrije otetog dječaka. Dok se kronotopičnost povratka u mjesto djetinjstva u romanu Olje Savičević otkriva u rasplitanju tajne iz prošlosti, povratak se u Ammanitijevu romanu evocira u uspomenama odraslog pripovjedača te se odvija isključivo na refleksivnom planu. Zajednička kronotopska specifičnost u obama romanima je vezivanje uz prostor provincije koje simbolički usporava vrijeme te omogućava koncentraciju na zgusnuto događanje u zaustavljenom odsječku djetinjstva. To ističe, u skladu s Bahtinovim shvaćanjem lika čovjeka u književnosti, kronotopičnost odbačenih likova u svijetu zabačenog prostora.

kronotop, djetinjstvo, roman, Adio kauboju, Ja se ne bojim

The Chronotope of the Childhood in the Novels "Farewell Cowboy" by Olja Savičević Ivančević and "I'm Not Scared" by Niccolo Ammaniti

chronotop, childhood, novel, Farewell Cowboy, I'm Not Scared