PDV u ugostiteljstvu (CROSBI ID 417121)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Mia Kosić
Helena Blažić
hrvatski
PDV u ugostiteljstvu
Prihodi od PDV-a čine najizdašniji porezni prihod u RH. Njegovim uvođenjem 1998. godine nastojao se približiti sustav oporezivanja zemljama Europske unije. Međutim, problemi se javljaju kod utvrđivanja visine stopa PDV-a i njihove neujednačenosti. Stopa PDV-a je povezana s regresivnošću odnosno kupci plaćaju nominalno isti iznos poreza bez obzira na veličinu svog dohotka. Može se ublažiti primjenom sniženih stopa, nultih stopa, oslobođenjem od PDV-a kao i povišenim stopama. Snižene stope se preferiraju i u turističkom sektoru čime se nastoji stvoriti veća konkurentnost, ali i stvoriti nova radna mjesta kroz nove investicije i povećanu potrošnju. Zaposlenost u ugostiteljskom sektoru pod utjecajem snižene stope raste brže od ukupne zaposlenosti nekog gospodarstva. Neujednačenost stopa je posebno izražena u ugostiteljstvu pa neke zemlje usluge smještaja oporezuju sa sniženom stopom, neke sa super sniženom stopom, dok druge sa standardnom stopom. Isti problem se pojavljuje i kod oporezivanja restoranskih usluga. Stope se kreću od 3% (Luksemburg) do 27% (Mađarska). U Hrvatskoj se od 1. siječnja 2013. godine počela primjenjivati snižena stopa od 10% na ugostiteljske usluge u svrhu povećanja konkurentnosti hrvatskog turizma i posljedično gospodarskog rasta. Međutim, očekivani rezultati glede smanjenja cijena nisu ostvareni zbog lošeg poduzetničkog okruženja, krivih percepcija poduzetnika i obrtnika, relativno visokog ukupnog poreznog opterećenja (posebice onog na dohodak), uvođenja fiskalizacije i sl. Isto tako ugostitelji nisu ničim bili obvezani na snižavanje cijena za razliku od ugostitelja u npr. Francuskoj gdje su zabilježeni višestruki pozitivni učinci. Stoga su poduzetnici i obrtnici odlučili zadržati cijene usprkos sniženju stope s 25% na 10%, te razliku iskoristiti za uvećanje svojih prihoda. Već iduće godine tadašnji ministar Linić nezadovoljan rezultatima povisuje sniženu stopu s 10% na 13%. Ovoga puta razliku u povećanju stope ugostitelji i hotelijeri prevaljuju na sebe bojeći se reakcije potrošača na potencijalni rast cijena. Usprkos lošim rezultatima ne odustaje se od snižavanja stopa PDV-a u turističkom sektoru, pa mnogi smatraju da će se u dugom roku značajno povećati investicije što će se odraziti na nova zaposlenja, proširenje kapaciteta, rast dohotka, uvećane prihode proračuna i rast cjelokupnog gospodarstva.
PDV, ugostiteljstvo, snižena stopa, zaposlenost, cijene, gospodarstvo.
nije evidentirano
engleski
VAT rates for restaurants and catering services
nije evidentirano
VAT, reduced rate, employment, prices, economy.
nije evidentirano
Podaci o izdanju
73
12.09.2016.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Ekonomski fakultet, Rijeka
Rijeka