Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Kvaliteta glasa nastavnica s vokalnim zamorom (CROSBI ID 246589)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Kovačić, Gordana ; Farago, Emica Kvaliteta glasa nastavnica s vokalnim zamorom // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49 (2013), 1; 92-107

Podaci o odgovornosti

Kovačić, Gordana ; Farago, Emica

hrvatski

Kvaliteta glasa nastavnica s vokalnim zamorom

Vokalni je zamor funkcionalna slabost glasa česta u nastavnika. Vokalno predoziranje tipično za njihov posao glavni je etiološki faktor vokalnoga zamora. U istraživanju se žele utvrditi najučestaliji subjektivni simptomi vokalnoga zamora, a ponajprije kvaliteta glasa glasa nastavnica s vokalnim zamorom. Pedeset nastavnica podijeljeno je u skupinu s vokalnim zamorom (eksperimentalna skupina, N=23) i skupinu bez vokalnoga zamora (kontrolna skupina, N=27). Postavljena je hipoteza prema kojoj između skupina nastavnica postoji statistički značajna razlika u kvaliteti glasa procjenjivanoj skalom GRBAS. U eksperimentalnoj se skupini očekuju viši stupnjevi promuklosti G, hrapavosti R, šumnosti B, slabosti A i napetosti S. Kvalitetu glasa nastavnica (kontinuirani govor) procjenjivalo je devet uvježbanih procjenjivačica (studentica logopedije). Rezultati multivarijatne analize varijance pokazali su da postoji značajna razlika u kvaliteti glasa između skupina [F(5, 44)=3, 575 ; p=0, 008]. Univarijatnom je analizom varijance to utvrđeno za promuklost G i hrapavost R. Diskriminativnom je analizom izolirana statistički značajna diskriminativna funkcija (p=0, 008) čiju strukturu određuju promuklost G, hrapavost R i napetost S. Posljednja varira u suprotnom smjeru. Hipoteza je potvrđena. Glasovi su kontrolne skupine vrlo blage promuklosti i jedva zamjetne hrapavosti, dok su glasovi nastavnica s vokalnim zamorom vrlo blage do blagoumjerene promuklosti i blage hrapavosti. Obje skupine nastavnica imaju blagu šumnost i jedva zamjetne slabost i napetost glasa. Najčešći su subjektivni simptomi vokalnoga zamora u eksperimentalnoj skupini promuklost (70% nastavnica), nadražajni kašalj (61%), neugodan osjećaj u grlu i vratu (48%), produbljen glas (43%) i suhoća grla (39%). Pritom u prosjeku podjednak omjer vokalnih i tjelesnih simptoma (2:2) uz subjektivnom procjenom utvrđenu blagu/blagoumjerenu promuklost zabrinjava jer upućuju na to da nastavnice s vokalnim zamorom možda imaju funkcionalnu disfoniju.

vokalni zamor ; nastavnici ; kvaliteta glasa ; subjektivna procjena glasa ; skala GRBAS

nije evidentirano

engleski

Voice Quality of Female Teachers with Vocal Fatigue

nije evidentirano

vocal fatigue ; teachers ; voice quality ; perceptual voice assessment ; GRBAS scale

nije evidentirano

Podaci o izdanju

49 (1)

2013.

92-107

objavljeno

1331-3010

1848-7734

Povezanost rada

nije evidentirano

Poveznice
Indeksiranost