Anto Gardaš i Hrvoje Kovačević - dvije generacije akcijskoga dječjeg romana (CROSBI ID 247808)

Težak, Dubravka ; Gabelica, Marina Anto Gardaš i Hrvoje Kovačević - dvije generacije akcijskoga dječjeg romana // Radovi Zavoda za znanstveni i umjetnički rad u Požegi, 7 (2017), 6; 125-138. doi: 10.21857/yvjrdcnd7y

Težak, Dubravka ; Gabelica, Marina

Anto Gardaš i Hrvoje Kovačević - dvije generacije akcijskoga dječjeg romana

Ako u okviru hrvatskoga dječjeg romana pratimo razvoj akcijskoga tipa romana o poduzetnoj djeci željnoj pustolovina, možemo izdvojiti sljedeće autore kao bitne točke na razvojnoj liniji te vrste dječje knjiženosti, čiji su romani recepcijski izuzetno uspješni: Ivana Brlić- Mažuranić (sa Šegrtom Hlapićem), Mato Lovrak, Ivan Kušan, Milivoj Matošec, Anto Gardaš i Hrvoje Kovačević. Posljednju dvojicu, Gardaša i Kovačevića, osim što povezuje slavonsko podneblje kao životni prostor i kao prostorni lokalitet mnogih njihovih romana, povezuju još i mnoge druge strukturne, žanrovske, stilske i idejne činjenice. U ovome radu usporedit ćemo njihova djela u kojima nalazimo određene poveznice. Obojica su se potvrdila kao majstori u vođenju radnje, stvaranju zapleta i neočekivanih obrata te spretnih raspletanja radnje. Kod obojice je u većini djela dominantna kompozicija detekcijskog romana koja će u nekim djelima zadobiti čvrstu žanrovsku potku krimića, u nekima znanstveno fantastičnoga romana, a u nekima horora. Izvan ove klasifikacije ostaje i kod jednog i kod drugog književnika nekoliko romana u kojima autori u potpunosti izbjegavaju dotada uspostavljene šablone i u središte postavljaju ljudski karakter kao osnovicu strukture romana pa bismo takav tip najbolje odredili kao roman lika. Sličnosti i razlike promotrit ćemo i s obzirom na generacijsku razliku između ova dva autora.

Anto Gardaš ; Hrvoje Kovačević ; hrvatska dječja književnost, akcijski dječji roman, detekcijski dječji roman

Anto Gardaš and Hrvoje Kovačević - Two Generations of the Children's Action Novel Genre

Anto Gardaš ; Hrvoje Kovačević ; Croatian Children's Literature ; children's action novel ; children's detective novel