Usmenoknjiževni žanrovi u kontekstu tradicijske kulture (CROSBI ID 418129)

Garbin, Kristina Usmenoknjiževni žanrovi u kontekstu tradicijske kulture / prof. dr. sc. Marko Dragić (mentor); Split, Filozofski fakultet u Splitu, . 2018

Garbin, Kristina

prof. dr. sc. Marko Dragić

Usmenoknjiževni žanrovi u kontekstu tradicijske kulture

Tradicija je od iznimne i neosporne vrijednosti za svaki narod i pojedinca. Usmena je književnost najstarija i najdugotrajnija vrsta književnosti, nositeljica tradicijske kulture, čuvarica nacionalnog i vjerskog identiteta. Sustav usmene književnosti čine: lirska poezija, epska poezija, priče, drama ili folklorno kazalište, retorički oblici i mikrostrukture odnosno poslovice i zagonetke. Svaki se od rodova klasificira na vrste i podvrste, a međusobno se i isprepliću. Smatra se da su Hrvati iz prazemlje sa sobom donijeli tradicijsku kulturu, danas vidljivu u obrednim lirskim pjesmama – koledama, ladarskim, kraljičkim i dodolskim pjesmama. Usmena lirika, epika, drama, poslovice i zagonetke postoje od agrafijskog vremena ljudskog postojanja te su tradicija pisanoj književnosti. Ovaj rad presjek je tradicijskih usmenoknjiževnih žanrova, većinom s područja Dalmacije i srednjedalmatinskih otoka. Dio se građe odnosi na već zapisane tekstove, dok je dio samostalni terenski rad prikupljen u razdoblju od 2010. do 2017. godine. Prikupljenim pjesmama, pričama, usmeno-retoričkim oblicima te mikrostrukturama pristupa se folkloristički s obzirom na žanrovsku klasifikaciju.

usmena književnost, tradicija, narod, vjerovanja, baština.

Genres of oral literature in context of traditional cultural inheritance

oral literature, tradition, folk, belief, heritage