Analiza ženskih likova u filmovima dobitnicima "Velike Zlatne Arene" 1992.-2011. (CROSBI ID 659288)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Tešija, Jelena ; Car, Viktorija ; Šipić, Josip Analiza ženskih likova u filmovima dobitnicima "Velike Zlatne Arene" 1992.-2011. // Mlade žene i rodna ravnopravnost u postjugoslavenskim društvima: istraživanja, prakse i politike / Adamović, Mirjana ; Gvozdanović, Anja ; Maskalan, Ana et al. (ur.). Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2013. str. 75-76

Tešija, Jelena ; Car, Viktorija ; Šipić, Josip

Analiza ženskih likova u filmovima dobitnicima "Velike Zlatne Arene" 1992.-2011.

Bechdel test jednostavan je način provjere prisutnosti i aktivnosti ženskih likova u filmovima. Uglavnom se provodi na filmovima hollywoodske industrije, a osmislila ga je Allison Bechdel u svom stripu Dykes to Watch Out For 1985. godine. Da bi film prošao Bechdel test, mora zadovoljiti tri uvjeta: 1) da postoje najmanje dva imenovana ženska lika koja 2) međusobno razgovaraju o nečemu 3) osim o muškarcu. Veliki broj vrlo popularnih stranih filmova ne zadovoljava ova tri uvjeta. U ovom istraživanju test je primijenjen na filmove dobitnike Velike Zlatne Arene za najbolji film na Festivalu igranog filma u Puli od 1992. (1991. festival je otkazan, a 1994. otkazan je nacionalni natjecateljski program) do 2011. godine, smatrajući pobjednike tog festivala relevantnim pregledom onoga što se u hrvatskom filmu smatralo i smatra vrijednim. Dodatno, uz pomoć metode analize narativa i kvalitativne analize sadržaje analizirani su ženski likovi u navedenim filmovima. U radu se problematizira odnos hrvatske filmske industrije prema ženskim likovima, njihovoj kompleksnosti i međusobnim odnosima. Nadalje, oslanjajući se na feminističku filmsku teoriju, u radu se raspravlja „muški pogled“ u hrvatskim filmovima tj. promatranje gledatelja iz perspektive muškog protagonista te stavljanje žene u položaj objekta, tj. one koju se promatra. Rad kontekstualizira i smješta filmove, pa tako i žene u njima, u specifično ratno i postratno razdoblje, procvat retradicionalizacije i repatrijarhalizacije hrvatskoga društva.

Bechdel test ; hrvatski film ; Festival igranog filma u Puli ; ženski likovi ; „muški pogled“ ; retradicionalizacija ; repatrijarhalizacija

The Analysis of Female Characters in "Grand Golden Arena" Winning Films from 1992-2011

Bechdel test ; Croatian film ; Pula Film Festival ; female characters ; the „male gaze“ ; retraditionalisation ; repatriarchialisation