Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Sloboda u sustavu vrijednosti kod crkvenih Otaca (CROSBI ID 249554)

Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni) | domaća recenzija

Tukara, Drago Sloboda u sustavu vrijednosti kod crkvenih Otaca // Diacovensia : teološki prilozi, 21 (2013), 4; 609-626

Podaci o odgovornosti

Tukara, Drago

hrvatski

Sloboda u sustavu vrijednosti kod crkvenih Otaca

Autor se bavi crkvenim ocima u vrijeme nastajanja i razvoja Crkve kao institucije i zajednice od Boga ustanovljene. Posebno se ističe sloboda kao osnovna sastavnica čovjekova bića, bez koje ni crkveni oci ne mogu govoriti o čovjeku kao ostvarenoj slici Božjoj. Članak je podijeljen u tri dijela. Prvi dio posvećen je predstavljanju povijesnoga konteksta u kojemu se rađala ili barem nazirala sloboda kršćana naspram slobode drugih naroda Rimskoga Carstva, naroda koji su već na neki način stekli i uživali slobodu. Utemeljeno je na izvješćima pojedinih crkvenih otaca koji su iz toga vremena za današnje vrijeme postali vjerni prenositelji političke i društvene situacije. Istaknut je položaj kršćana u društvu, njihovo ucjepljenje u društvo u kojemu je vladao poganski mentalitet koji im nije bio sklon. Autor ističe da su kršćani u čitavoj toj situaciji bili pozitivisti koji su se probijali kroz šumu problema administrativne i političke naravi. Drugi dio posvećen je teološkom utemeljenju čovjekove slobode. Ovdje je riječ o slobodi, odnosno o čovjeku, o njegovoj osobnosti koja je sastavljena od duha, duše i tijela. Autor koristi razmišljanje i tumačenje crkvenih otaca o stvorenju čovjeka sa svim njegovim svojstvima i elementima, a koji ga upućuju na sličnost njegovu Bogu stvoritelju. Time se želi podcrtati da iz Stvoriteljeva nauma sloboda i slobodna volja čovjekova izviru kao temelj za daljnje čovjekovo osobno djelovanje i za život unutar čitave ljudske zajednice. Autor zajedno s crkvenim ocima prikazuje da čovjek po slobodi ispunjava svoje ontološko, ovozemaljsko i eshatološko poslanje u svjetlu slike Božje. Treći dio iznosi razloge gubljenja ili uskraćivanja slobode. Naime, kršćani su se u početku našli između «tri vatre». Autor ističe rimsku religiju koja nije dopustila ni jednoj drugoj religiji da se slobodno razvija i živi, ako bi bila prijetnja njoj samoj. Na isti ili sličan način postupaju prema kršćanima filozofsko nasljeđe i židovski mentalitet. Budući da su kršćani imali pred sobom jedan sasvim nov način života, razmišljanja i djelovanja, morali su se sukobiti sa svojim „susjedima“, a to je vodilo prema uskraćivanju ili oduzimanju slobode. U svemu tom autor ističe da je teologija tadašnjega vremena bila jedan od osnovnih povoda gubljenja ili uskraćivanja slobode kršćanima.

Crkveni Oci, čovjek, sloboda, slika Božja, teologija, filozofija, židovstvo, rimski zakon, pogani, ljudska narav.

nije evidentirano

engleski

Freedom in the Value System of the Church Fathers

The author deals with the Church Fathers at the time of the formation and development of the Church as an institution and a community established by God. Particular emphasis is placed on freedom as a basic component of human beings, without which even the Church Fathers could not speak of man as the realization of God’s image. The article is divided into three parts. The first part is devoted to the presentation of the historical context in which the freedom of Christians was emerging against the freedom of other nations of the Roman Empire who had already in a way acquired and enjoyed freedom. It is based on the reports of several Church Fathers who have for the present time become faithful reporters of political and social situations of that time. The author stresses the position of Christians in the society, and their incorporation into the pagan mentality. The author, of course, points out that, in the entire situation, the Christians were the positivists who waded through the morass of administrative and political problems. The second part is devoted to the theological foundation of man’s freedom. The author talks about freedom, that is, about man, about his personality which includes a spirit, a soul and a body. The author uses thoughts and interpretations of Church Fathers on the creation of man with all his attributes and elements, and which indicate his resemblance to his God the Creator. This goes to show that man’s freedom and free will spring from the Creator's plan as the basis for man’s further personal activity and life within the whole human community. Together with the Church Fathers, the author shows that man by his freedom fulfills his ontological, earthly and eschatological mission in light of the image of God. The third part of the article points to the reasons for the loss or deprivation of freedom. In the beginning, the Christians found themselves between three fires. The author points out the Roman religion which did not allow any other religion to freely develop and exist, if it presented a threat. The philosophical heritage and the Jewish mentality acted in the same or a similar way towards Christians. Since the Christians had a completely new way of living, thinking and acting, they had to come into conflict with their “neighbors”, which led to the denial or deprivation of freedom. In all this, the author points out that the theology of that time was one of the main reasons for denying or depriving Christians of freedom.

Church Fathers ; man ; freedom ; the image of God ; theology ; philosophy ; Judaism ; Roman law ; pagans ; human nature

nije evidentirano

Podaci o izdanju

21 (4)

2013.

609-626

objavljeno

1330-2655

1849-014X

Povezanost rada

Teologija

Poveznice