Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Miličić, Mario Polistiren kao materijal za izradu tiskovnih formi u visokom tisku / Mahović Poljaček, Sanja (mentor); Cigula, Tomislav (neposredni voditelj). Zagreb, Grafički fakultet, Zagreb, . 2016

Miličić, Mario

Mahović Poljaček, Sanja

Cigula, Tomislav

Polistiren kao materijal za izradu tiskovnih formi u visokom tisku

Visoki tisak je tehnika tiska za čiji razvoj velike zasluge pripisujemo Johannesu Gutenbergu, koji je izradom pomičnih slova omogućio izradu prve knjige te daljnju reprodukciju svih ostalih nadolazećih knjiga. Pored otiskivanja slovnih znakova, za reprodukciju umjetničkih djela vrlo je važna tehnika drvoreza. Drvorez je od svojih početaka igrao značajnu ulogu u razvoju umjetnosti te omogućio umjetnicima da reproduciraju svoje radove. No kompleksnost obrade drveta sputavala je veću raširenost drvoreza meĎu umjetnicima. Pojavom novog materijala, linoleuma, pojhavila se tehnika koju nazivamo linorez, a koja je zbog lakše obrade materijala jednostavnija za uporabu od tehnike drvoreza, te dolazi do povećanja broja umjetnika koji su se koristili tehnikom visokog tiska u svrhu kreativnog izražavanja. Ovo istraživanje provedeno je s ciljem prezentacije novog materijala u umjetničkoj reprodukciji visokim tiskom. Ekspandirani polistiren (stiropor) je lako dostupan materijal koji se lako može obraĎivati bez upotrebe specijalnih alata kao što je to slučaj kod drvoreza odnosno linoreza. Za provedbu istraživanja izraĎene su tri tiskovne forme koristeći tri različite vrste stiropora (različite po svojoj tvrdoći), na kojima je iscrtan te pomoću industrijskog noža izdubljen jednak motiv. S tako pripremljenim tiskovnim formama provedeno je otiskivanje na tri različite podloge (celofan, omotni papir i pamuk). Za otiskivanje je korištena tiskarska boja za sitotisak na bazi vode, a pritisak je ostvaren korištenjem litografskog kamena. Proces je pojednostavljen kako bi se simuliralo umjetničko izražavanje bez korištenja profesionalnih ureĎaja ili alata. Nakon otiskivanja i sušenja, otisci su digitalizirani te je pomoću računalnog programa ImageJ izvršena obrada i analiza digitalnih slika odreĎivanjem pokrivenosti površine. Rezultati istraživanja pokazuju da otiskivanjem na celofan i pamuk nema povezanosti površine otiska i tvrdoće tiskovne forme, dok se otiskivanjem na papir površina prenesene tiskarske boje povećava s povećanjem tvrdoće tiskovne forme. Dodatno, najveće razlike u pokrivenosti površine serije otisaka primijećene su kod celofana, kod otiskivanja s tiskovnim formama srednje i visoke tvrdoće. Ovo istraživanje je dokazalo da se ekspandirani polistiren može koristiti za izradu tiskovnih formi za visoki tisak u umjetničkom izričaju. Otisci izraĎeni u seriji nisu meĎusobno značajno različiti čak i u jednostavnoj izvedbi otiskivanja bez korištenja specijalnih preša. Izrada tiskovnih formi je jednostavna korištenjem industrijskih noževa.

visoki tisak, drvorez, linorez, polistiren

Using of polystyrene as a material for production of relief printing plates

relief printing, wood-engraving, linocut, polystyrene