Konvergencija medija s posebnim osvrtom na televizijsku konvergenciju (CROSBI ID 61530)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Mihaljević, Vine Konvergencija medija s posebnim osvrtom na televizijsku konvergenciju // Znat će da prorok bijaše među njima! (Ez 33, 33) Zbornik u čast prof. dr. sc. Bože Lujića, OFM, povodom 70. godine života / Kljajić, Stipo ; Cifrak, Mario (ur.). Zagreb: Kršćanska sadašnjost, 2018. str. 901-938

Mihaljević, Vine

Konvergencija medija s posebnim osvrtom na televizijsku konvergenciju

Mediji stvaraju novo društveno, kulturno, gospodarsko i tehnološko ozračje u čijem središtu se nalazi suvremeni medijalni čovjek s potrebama za informacijom i zabavom, a promjena koja se događa prije svega je kulturna promjena u najširem antropološkom smislu. U okviru kulturne konvergencije i današnjeg individualnog i zajedničkog medijskog iskustva, predstavlja se i promjena televizijskog konvergencijskog scenarija. Neprijeporno je da se mijenjaju tehnologije, mijenjaju se funkcije i identitet televizijske proizvodnje, programi, distribucija te načini, vrijeme i prostori potrošnje televizijskih sadržaja, naime, mijenjaju se i sami gledatelji. Konvergencijska televizija nalazi se u stjecištu tehnološkog razvoja, ekonomsko-institucionalnih promjena, programa, govora, praksa i općeg iskustva u potrošnji televizijskih medijskih sadržaja. Istraživanje o konvergencijskoj televiziji jasno artikulira tri ključne riječi: ekstenzija, pristup i brend pomoću kojih se interpretira proizvodnja televizijske kuće i potrošnja njenih proizvoda. Konvergencijska proizvodnja sadrži tri područja s deset pravila. Prvo područje je složena naracija s pravilima matrice, oponašanja i prikladnosti, zatim drugo područje je aktivni gledatelj s pravilima opuštenosti, mode, kompenzacije i tzv. pravila „britve“ te na kraju treće područje dinamične mreže s pravilima emitiranja, reemitiranja i trenutačnosti, neposrednosti. Konvergencijska potrošnja također se redefinira i očituje se u promjeni i načinima pristupa medijima, tekstovima i naracijama, a obilježavaju ju je prakse i govori. Potrošnja pokazuje obilježja kontinuiteta i promjene. Složenost konvergencijske televizije očituje se u multiplikaciji platformi za distribuciju televizijskih proizvoda. Dinamika odnosa između gledatelja i platformi obilježava logika upravljanja složenosti koju reguliraju načela razlikovanja, inercije, dogovaranja i razgovora. Tri razine konvergencijske televizijske prakse predstavljene su obrnutom piramidom koju sadrže površinska konvergencija koja sadrži istraživanje i informacija, zatim intermedijska konvergencija u kojoj glavnu ulogu imaju govor i igra te na kraju dubinska konvergencija koju obilježavaju identitet i posjedovanje. Dinamike konvergencije pak određuju povjerenje i iskorak kao unutarnje te prilagođavanje i vrednovanje kao vanjske silnice, odnosno usmjerenja na proizvod, na ponudu mreže i na opću ponudu mreže.

konvergencija, Internet, digitalizacija, društvene mreže, televizija

Media convergence with particular focus to television convergence

convergence, internet, digitalisation, social networks, television