Usmenoknjiževna baština u župi Radobilja (CROSBI ID 422271)

Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Balić, Ivona Usmenoknjiževna baština u župi Radobilja / prof. dr. sc. Marko Dragić (mentor); Split, Filozofski fakultet u Splitu, . 2018

Balić, Ivona

prof. dr. sc. Marko Dragić

Usmenoknjiževna baština u župi Radobilja

Rad predstavlja višemjesečnu sintezu prikupljanja podataka od strane sumještana i pažljivo bilježenje prikupljenog. Usmena je književnost najstarija i najdugotrajnija vrsta književnosti. Sustav usmene književnosti čine: lirske pjesme, epske pjesme, priče, drama, retorički oblici, poslovice i zagonetke. Ta je vrsta književnosti iznimno važna sastavnica nematerijalne kulturne baštine. Rad je podijeljen na nekoliko tematskih cjelina: povijesna i životna okosnica župe Radobilja, zanimljiv običaj čuvanja Gospodinova groba, predaje od kojih se najviše ističu one vezane za vile i vukodlake, mnoge pučke pjesme, gange, brojalice, zaključno sa znamenitim osobama iz Katuna i ponekim arhaizmima. Postavila sam si cilj da u ovom radu prikažem činjenice i naglasim ljepotu, budućnost i sve ono što krasi selo Katune, kao i cijelu župu Radobilju. Katuni predstavljaju područje naseljavano od velikog broja ljudi, još od davnih dana i koji su imali veliki utjecaj u svim povijesnim razdobljima. Za razliku od ostalih krajeva nisu nikada izgubili svoj povlašteni položaj, ali su ipak bili izloženi utjecaju zapadnjačkih i mediteranskih kultura te postali pravo sjecište raznolikosti. Izrazito sam ponosna što mogu reći da su Katuni najbolji primjer višestoljetne borbe za očuvanje baštine te jedan maleni dio hrvatskog naroda koji može dati velike ljude i istinske heroje.

župa Radobilja, Katuni, običaj čuvanja Gospodinova groba, irudica, ganga

ORAL LITERARY HERITAGE OF RADOBILJA PARISH

Radobilja parish, Katuni, the custom of guarding the Lord's grave, irudica, ganga