Kakvu boju obrazovanju daje ličnost? (CROSBI ID 666476)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Tatalović Vorkapić, Sanja
hrvatski
Kakvu boju obrazovanju daje ličnost?
Premda se od samih početaka u razvoju psihologije obrazovanja ističe značajna uloga ličnosti, bilo djeteta bilo poučavatelja, na cjelokupni proces i ishode učenja i poučavanja, do danas postoji vrlo mali broj sustavnih istraživanja. Stoga je ovaj teorijski rad usmjeren na pokušaj sistematiziranja recentnih i relevantnih istraživanja uloge ličnosti u području psihologije učenja i poučavanja i to u kontekstu rada u vrtićima i školama. Neminovno je da odgajatelji, učitelji i nastavnici posjeduju osobine ličnosti koje su specifične za odgojno-obrazovni rad s djecom (pred)školske dobi. Veliki broj dosadašnjih domaćih i stranih istraživanja je pokazao njihovu relevantnost za efikasan proces i ishode učenja i poučavanja. Bez obzira na to, osobine ličnosti poučavatelja su još uvijek vrlo duboko ostale pohranjene u okvirima procesa implicitnog učenja u samoj praksi, što nije dobro. Pored zanemarenosti utjecaja ličnosti u praksi, ista je situacija i pri selekciji za upis na relevantan studijski program kao i tijekom samog studiranja. U ovom su radu prikazana strana i domaća istraživanja koja od širokog definiranja identiteta, preko implicitnih definicija ličnosti do poznatih teorijskih modela ličnosti dokazuju objektivne specifičnosti u ličnostima poučavatelja. Vrlo je slična situacija i u području istraživanja ličnosti (pred)školske djece i njihove uloge na proces i ishode učenja. S ciljem efikasnog i zdravog razvoja djeteta, značajan broj stranih radova je ukazao na potrebu za prilično različitim reakcijama skrbnika na različite bihevioralne obrasce temperamenta djece. Analogno tome, nemali je značaj adekvatne reakcije poučavatelja na ponašanja djece u procesu učenja i poučavanja, što nerijetko ima izravan utjecaj na ozračje i klimu, motivaciju i sam ishod učenja. Premda postoje longitudinalna razvojna istraživanja ličnosti i temperamenta, ispitivanja moderatorskih efekata osobina djece na proces učenja i poučavanja gotovo da i nema. Tome treba dodati i relevantnost rijetkih istraživanja interakcije različitih temperamenata poučavatelja i djece, a također i roditelja. Konačno, rad se dotiče i nekih relevantnih metodoloških pitanja na ovom području ispitivanja, vezana uz varijablu konteksta i procjenjivača temperamenta djece, subjektivnost i pristranost u procjenjivanju, te uz vrstu procjene (samoprocjena i procjena od strane drugih). Zaključno, teorijski prikaz relevantnih radova iz područja uloge ličnosti u procesu učenja i poučavanja rezultira s postavljanjem pitanja: Nije li upravo ličnost ta koja daje posebnu boju obrazovanju i nije li stoga neophodno saznati kakve su sve boje u pitanju?
Ličnost ; Proces i ishodi učenja i poučavanja ; Poučavatelji ; Djeca
nije evidentirano
engleski
What kind of colors personality gives to the education?
nije evidentirano
Personality ; Proces and outcomes of learning and teaching ; Teachers ; Children
nije evidentirano
Podaci o prilogu
231-231.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Knjiga sažetaka: 22. Godišnja konferencija psihologa s međunarodnim sudjelovanjem: Kako obrazovanju dodati boju? – uloge i izazovi za psihologe,
Pavlin-Bernardić, Nina ; Jokić, Boris ; Lopižić, Josip ; Putarek, Vanja ; Vlahović-Štetić, Vesna
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
978-953-55079-4-9
Podaci o skupu
22. Godišnja konferencija psihologa s međunarodnim sudjelovanjem: Kako obrazovanju dodati boju? – uloge i izazovi za psihologe
predavanje
05.11.2014-08.11.2014
Rovinj, Hrvatska