Raspad Austro-Ugarske Monarhije u sjećanjima podmorničkoga asa Georga von Trappa (CROSBI ID 671292)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Hameršak, Filip Raspad Austro-Ugarske Monarhije u sjećanjima podmorničkoga asa Georga von Trappa // Istočni Jadran u transformaciji: Od periferije Carstva do "Nove" države. Zadar, 2018. str. 6-6

Hameršak, Filip

Raspad Austro-Ugarske Monarhije u sjećanjima podmorničkoga asa Georga von Trappa

Svjetski razglašeni američki glazbeni film Moje pjesme, moji snovi (The Sound of Music, 1965) proizišao je iz istoimenoga kazališnoga mjuzikla (1959), a taj pak iz njemačkih filmova Die Trapp-Familie (1956) i Die Trapp-Familie in Amerika (1958), zasnovanih na sjećanjima Marije von Trapp The Story of the Trapp Family Singers (Philadelphia 1949). Filmski prikazi pjevačke obitelji Trapp u glavnim se crtama podudaraju s njezinom stvarnom sudbinom, no manje je poznato da je Marijin suprug Georg von Trapp (u inačici iz 1965. glumi ga Christopher Plummer) rođen u Zadru 1880. godine te da mu je prva supruga – ujedno i majka malih pjevača – bila Agatha Whitehead, unuka znamenitoga riječkoga tvorničara i konstruktora torpeda. Štoviše, potopivši u Jadranskome odnosno Sredozemnome moru francuski oklopni krstaš "Léon Gambetta", talijansku podmornicu "Nereide" i jedanaest teretnih brodova s ukupno 45 669 BRT, taj austro-ugarski djelatni pomorski časnik bio je jedan od najistaknutijih podmorničkih zapovjednika Prvoga svjetskog rata, o čem je objavio i vlastita sjećanja (Bis zum letzten Flaggen¬schuss. Erinnerungen eines österreichischen U-Boots-Kommandanten, Salz-burg–Leipzig 1935 ; englesko izdanje To the Last Salute. Memories of an Austrian U-Boat Commander, Lincoln–London 2007). Uz osnovne informacije o životnome i ratnome putu Georga von Trappa, izlaganje je poglavito zamišljeno kao raščlamba onih dijelova sjećanja u kojima do izražaja dolaze njegovi pogledi na povijesni smisao i unutarnji ustroj Austro-Ugarske Monarhije (dionik je tzv. staroaustrijske paradigme), na uzroke i tijek Prvoga svjetskoga rata, na časničke zadaće te naročito na to kako autor poima prirodnu osnovicu, ali i »herojsko« pučanstvo otoka i priobalja, s daljnjim naglaskom na njegovu doživljaju ratnoga poraza i rasula staroga poretka (bliskom tzv. Dolchstossu) te prepuštanja brodovlja Državi SHS, što je za nj podrazumijevalo i presudan egzistencijalni obrat.

Austro-Ugarska ; Hrvatska ; Dalmacija ; Jadransko more ; pomorstvo ; podmornice ; kulturna povijest ; Habsburgovci ; sjećanja ; autobiografija ; Prvi svjetski rat ; ratna mornarica

Dissolution of Austria-Hungary in the Memoirs of the Submarine Ace Georg von Trapp

Austria-Hungary ; Croatia ; Dalmatia ; Adriatic Sea ; naval orientation ; submarines ; cultural history ; Habsburgs ; memoirs ; autobiography ; First World War ; navy