Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Nacionalno istraživanje rizičnog ponašanja i znanja računalnih korisnika (CROSBI ID 62797)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Velki, Tena ; Romstein, Ksenija Nacionalno istraživanje rizičnog ponašanja i znanja računalnih korisnika // Priručnik za informacijsku sigurnost i zaštitu privatnosti / Velki, Tena ; Šolić, Krešimir (ur.). Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2018. str. 37-70

Podaci o odgovornosti

Velki, Tena ; Romstein, Ksenija

hrvatski

Nacionalno istraživanje rizičnog ponašanja i znanja računalnih korisnika

U idućem poglavlju dan je prikaz rezultata nacionalnog istraživanja provedenog na računalnim korisnicima te će se podastrijeti jednostavne strategije zaštite korisnika koji oni mogu primjenjivati sami, iako su prema zakonskim regulativama provajderi interneta dužni zaštiti svoje korisnike, no o tome nemamo dovoljno istraživanja na području EU-a. U istraživanju je sudjelovalo 4859 sudionika (37, 5 % muških) iz cijele Hrvatske, podijeljenih u 3 velike skupine ; srednjoškolci (n=3250), studenti (n=883) i zaposlenici (n=726). Cilj je bio ispitati znanja i rizična ponašanja korisnika računalnih sustava u cijeloj Republici Hrvatskoj, uzimajući pri tom u obzir dobne i spolne razlike. Provjereno je i stvarno ponašanje odavanja zaporke korisnika računalnih sustava. Također je utvrđena povezanost informacijskoga znanja s rizičnim ponašanjem računalnih korisnika. Rezultati istraživanja su pokazali kako jako puno sudionika (31% - 54, 2%) dobrovoljno odaje svoju zaporku te su studentiu tom pogledu najrizičnija skupina. Odrasli zaposlenici pokazuju najviše rizičnog ponašanja vezanog uz korištenje informacijskih sustava, ali istovremeno i najveći stupanj znanja. Iza njih slijede studenti, a na kraju srednjoškolci s najnižim stupanjem znanja, ali i rizičnoga ponašanja. Općenito je utvrđeno da osobe s višom razinom znanja o informacijskoj sigurnosti pokazuju i viši stupanj rizič-nih online ponašanja. Dobiveni podatci su u skladu s istraživanjima koja su provedena u zemljama EU-a u kojima je nađena povezanost rizičnih ponašanja i kronološke dobi korisnika te rizičnih ponašanja i količine vremena provedene na internetu. Tako djeca i mladi koji provode više vremena na internetu češće manifestiraju rizična ponašanja kao npr. odavanje svojih osobnih podataka nepoznatim osobama, prihvaćanje prijateljstava i poruka od nepoznatih osoba, sve do sastajanja offline s online prijateljima koje nisu prethodno upoznali u stvarnom životu. Što se tiče odraslih, istra-živanja provedena zemljama EU-a nešto su manje opsežna i govore uglavnom o korištenju alata kao što su net-banking ili nadgledanje korištenja interneta djece, nedostaju podatci za populaciju odraslih, što se djelomice tumači opadanjem rizika s porastom kronološke dobi, no ta pretpostavka nije do kraja potvrđena. Ukratko, ponašanja korisnika interneta ovise o trima čimbenicima, a to su kulturalni kontekst, zakonska regulativa i odgojno-obrazovni kontekst, što treba uvažiti prilikom provođenja budućih istraživanja, kao i kreiranja smjernica za zaštitu internetskih korisnika od najmlađe dobi.

rizična online ponašanja, srednjoškolci, studenti, odrasli, IKT znanja

nije evidentirano

engleski

National survey on risk behavior and knowledge of computer users

nije evidentirano

online risk behavior, highschoolers, students, adults, ICT knowledge

nije evidentirano

Podaci o prilogu

37-70.

objavljeno

Podaci o knjizi

Priručnik za informacijsku sigurnost i zaštitu privatnosti

Velki, Tena ; Šolić, Krešimir

Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

2018.

978-953-6965-68-7

Povezanost rada

Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Interdisciplinarne društvene znanosti, Interdisciplinarne tehničke znanosti, Obrazovne znanosti, Pedagogija