Psihologija u predatorskom ruhu (CROSBI ID 671533)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Matešić, Krunoslav Psihologija u predatorskom ruhu // Knjiga sažetaka - Kvaliteta života kroz životni vijek: izazovi i preporuke / Brajša-Žganec, Andreja ; Penezić, Zvjezdan ; Tadić Vujčić, Maja (ur.). Sveti Martin na Muri: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2018. str. 200-200

Matešić, Krunoslav

Psihologija u predatorskom ruhu

Prema Pravilniku o uvjetima za izbor u znanstvena zvanja (NN 03/17) danas je u Republici Hrvatskoj na snazi dvostruki sustav znanstvenog napredovanja. Za humanističke znanosti taksativno su u Pravilniku navedeni časopisi razvrstani u A1 i A2 kategorije, dok se za sva ostala područja, uključujući i psihologiju, članci vrednuju prema načelu citiranosti časopisa, tj. prema čimbeniku utjecaja. U novije vrijeme prihvaća se stajalište da istraživanja koja su financirana javnim novcem (novcem poreznih obveznika) trebaju biti javno dostupna, te se pojavljuju časopisi otvorenog pristupa (open access). S obzirom na globalno povećani broj znanstvenika koji su primorani objavljivati, uz istodobnu nedostupnost vrhunskih časopisa s visokim impakt faktorima, pojavljuju se časopisi koji jamče otvoreni pristup, ali za objavu se od autora traži da osigura plaćanje prostora u časopisu. U nastaloj situaciji pojavili su se izdavači koji su pokrenuli časopise otvorenog pristupa, koji za relativno mala sredstva pružaju autorima nadu da će njihov rad biti citiran. Međutim, osnovna je odlika ovih časopisa nedovoljna, nekvalitetna recenzija objavljenih radova. Problem je u recenziranju koje se dogovara u prijateljskom krugu autora, pa se umjesto neovisnih, kvalitetnih recenzija dobivaju hagiografije. Nastala pojava nazvana je 'predatorskim časopisima', koje objavljuju 'predatorski izdavači'. Tehnološki razvoj koji je omogućio digitalni tisak doveo je do izdavanja 'knjiga na zahtjev', a u određenim slučajevima ovakva se izdanja ne prihvaćaju kao vjerodostojna pri znanstvenim napredovanjima, jer se također procjenjuju predatorskim. U priopćenju će biti navedeni primjeri predatorskih objava u psihologiji, a bit će iznijete i neke preporuke kako prepoznati uočeni fenomen. Zaključno se ističe da su predatorski časopisi lakši za prepoznavanje u odnosu na predatorska izdanja knjiga.

psihološki časopisi: humanistički časopisi ; predatorski izdavači

Psychology in predator's clothing

psychology journals ; humanistic journals ; pre-authorship publishers