Zbirka Benko Horvat: provenijencija i transferi djela starih majstora u razdoblju između dva svjetska rata (CROSBI ID 672057)

Neobjavljeno sudjelovanje sa skupa | neobjavljeni prilog sa skupa | međunarodna recenzija

Trška, Tanja Zbirka Benko Horvat: provenijencija i transferi djela starih majstora u razdoblju između dva svjetska rata // 8. posvet slovenskih umetnostnih zgodovinarjev. Provenienca, transferji in lastništvo umetnin. Sodobni izzivi za raziskovalce in lastnike Maribor, Slovenija, 30.11.2018-01.12.2018

Trška, Tanja

Zbirka Benko Horvat: provenijencija i transferi djela starih majstora u razdoblju između dva svjetska rata

Kao jedna od integralno sačuvanih zbirki umjetnina sakupljenih između dva svjetska rata, Zbirka Benko Horvat zauzima istaknuto mjesto u povijesti kolekcioniranja u Hrvatskoj. Pravnik i financijski službenik po zvanju, a numizmatičar, arheolog, povjesničar umjetnosti i strastveni sakupljač po životnom pozivu, Benko Horvat (Vinkovci, 14. IX. 1873. – Zagreb, 28. II. 1955.) za života je sakupio impresivnu numizmatičku i arheološku zbirku te zbirku slika i crteža starih majstora i slikara XIX. stoljeća, koju je još tijekom života darovao muzejskim institucijama. Zbirku grčkog i rimskog novca donirao je Arheološkom muzeju u Zagrebu (1928.), a dio numizmatičke zbirke oporučno je namijenio Gradskom muzeju u Vinkovcima ; zbirku umjetnina je 1946. godine darovao Gradu Zagrebu, te je ona godinu poslije otvorena za javnost pod imenom Galerija slika grada Zagreba »Benko Horvat«. Od njegove smrti 1955. godine zbirkom umjetnina upravljaju tadašnje Galerije Grada Zagreba, odnosno Muzej suvremene umjetnosti gdje je zbirka danas pohranjena. Sakupljačke interese Benka Horvata uvelike je odredio dugogodišnji boravak u Italiji, gdje je od 1907. do 1921. godine radio kao bankovni službenik u Trstu. Kako svjedoči sačuvana dokumentacija Zbirke (koja sadrži i rukopisne bilješke samoga sakupljača), velik dio djelâ starih majstora kupljen je upravo u tom razdoblju, većinom od privatnih vlasnika i crkvenih institucija u Padovi, Trevisu, Veneciji, Veroni, Parmi, Paviji, Chioggi, Loretu i drugim gradovima i mjestima diljem Italije. Poznavanje talijanskog tržišta umjetnina Horvatu je omogućilo i posredovanje u nabavkama umjetnina za Strossmayerovu galeriju starih majstora HAZU u vrijeme obnašanja dužnosti tajnika Društva prijatelja Strossmayerove galerije (od 1930. do gašenja Društva 1947.), kada je – premda ponešto smanjenim intenzitetom – nastavio s akvizicijama djela za vlastitu zbirku. Iako povremeno izlagana, Zbirka Benka Horvata ostaje iz povijesno-umjetničke vizure slabo obrađena, a u segmentu koji obuhvaća djela starih majstora predstavlja istraživački potencijal upravo u pitanjima provenijencije i transfera umjetnina iz Italije, posebno s obzirom na sačuvane podatke o okolnostima u kojima su ostvarene pojedinačne akvizicije.

Zbirka Benko Horvat, tržište umjetnina, sakupljaštvo, privatne zbirke

The Benko Horvat Collection: Provenance and Transfers of Old Masters' Paintings between the two World Wars

The Benko Horvat Collection, art market, collecting, private collections