Karotenoidi (CROSBI ID 97315)

Prilog u časopisu | pregledni rad (stručni)

Giacometti, Jasminka ; Milošević, Ana ; Milin, Čedomila Karotenoidi // Priroda (Zagreb), 92 (2002), 903; 12-14-x

Giacometti, Jasminka ; Milošević, Ana ; Milin, Čedomila

Karotenoidi

Neki karotenoidi prisutni u hrani ( -karoten,  -karoten, likopen, lutein, zeaksantin kao i kantaksantin) smatraju se tvarima koje imaju preventivni učinak na karcinogenezu. Ljudski organizam ih apsorbira u dovoljnim količinama, imaju antioksidativna svojstva, utječu na imunomodulaciju te mogu utjecati na ekspresiju gena. Donedavna spoznaja da se  -karoten može direktno metabolizirati u retinsku kiselinu u određenom tkivu, te otkriće da je retinska kiselina jezgrin receptor otvara mogućnosti novih istraživanja. Najznačajniji je zaštitni utjecaj karotenoida te raspoloživost  -karotena pri istraživanjima raka. Pozitivan učinak dobiven je u kulturi stanica, u eksperimentalnim modelima na životinjama, kao i kod istraživanja razine karotenoida u krvi ;  -karoten pokazao se djelotvornim pri stabiliziranju stanica u naprednoj fazi karcinogeneze. Podaci su ograničeni za ostale karotenoide. Ovisno o korištenom eksperimentalnom modelu, likopen, lutein ili  -karoten djelomično su djelotvorni. Pregled obuhvaća opća svojstva karotenoida, prisutnost u hrani, udjele dominantnih karotenoida u tkivima te utjecaj poremećaja razine i omjera karotenoida na čovjekovo zdravlje.

karotenoidi u tkivu; karotenoidi u krvi; karotenoidi u hrani

Carotenoids

carotenoids in tissues; carotenoids in blood; carotenoids in food